Szukaj w serwisie

×
21 kwietnia 2019

Rafał Sulikowski: “Non possumus”. 13 tez dla Kościoła katolickiego

Rafał Sulikowski

Rafał Sulikowski

Kościół katolicki, jeżeli chce przetrwać XXI wiek, a tym bardziej formować rzeczywiście nowe III tysiąclecie i nie zniknąć z mapy religii i wyznań świata, musi otworzyć się na świecki dorobek ludzkości oraz spojrzeć w przyszłość.

  1. Kościół, jeżeli chce odzyskać jakąkolwiek wiarygodność, powinien powrócićad fontes - do źródeł, czyli uznać prymat Pisma Świętego, szczególnie Ewangelii nad późniejszą Tradycją
  2. Kościół katolicki powinien krytycznie na nowo przeczytać cały dorobek i spuściznę Tradycji, zachowując wszystko, co było dobre i wykorzeniając wszelkie zło.
  3. Kościół katolicki, jeżeli chce przetrwać XXI wiek, a tym bardziej formować rzeczywiście nowe III tysiąclecie i nie zniknąć z mapy religii i wyznań świata, musi otworzyć się na świecki dorobek ludzkości oraz spojrzeć w przyszłość.
  4. Kościół katolicki musi ulec reformie instytucjonalnej, począwszy od Watykanu, na parafiach kończąc. Reforma ta, czysto administracyjna, powinna przede wszystkim wprowadzić większą transparentność KK w finansach, którymi obraca, a są to kwoty niemałe.
  5. Hierarchia i “ścieżka kariery” powinny być zmienione. Zamiast długich lat studiów teologicznych i filozoficznych należy w seminariach wprowadzić więcej religioznawstwa, obiektywnej historii KK, a także podstaw psychologii, pedagogiki i psychiatrii. Księża, dotąd przygotowywani do apologii i obrony wiary, powinni odstawić neoscholastyczne naleciałości w kształceniu na rzecz takich przedmiotów, jak ekonomia, historia sztuki, kulturoznawstwo, dzieje innych religii oraz historia myśli ateistycznej.
  6. Kościół powinien nie tylko przeprosić najmniejszych za zło im wyrządzone, ale za całe zło, jakiego w przeciągu swej całej historii się dopuścił i nadal dopuszcza.
  7. Państwo i KK powinny być odseparowane. Państwo powinno pozostać neutralne światopoglądowo i chronić wolność sumienia i wyznania dla wszystkich religii po równo.
  8. KK powinien być traktowany w zakresie działania i finansowania tak, jak każda inna instytucja w państwie, niezależnie od tego, kto aktualnie sprawuje władzę.
  9. Sam KK powinien zmienić nauczanie w najdelikatniejszych sprawach, tj. tych, które człowiek powinien sam rozstrzygać w sumieniu bez narzucania mu czegokolwiek i zabraniania czegoś. Nauczanie w kwestii etyki seksualnej jest obecnie dla wierzących nie do przyjęcia i jest szkodliwe psychospołecznie.
  10. Główny problem Kościoła polega na tłumieniu naturalnego rozwoju psychoseksualnego człowieka, co powoduje u znacznego odsetka osób rozmaite problemy w normalnym samopoczuciu oraz unkcjonowaniu w związkach. Etyka seksualna zakazująca antykoncepcji, masturbacji młodzieńczej i dorosłych osób samotnych oraz współżycia przedmałżeńskiego w okresie narzeczeństwa jest dłużej nie do zaakceptowania, niezależnie jakimi sankcjami moralnymi i psychologicznymi KK się posługuje, aby wymusić jak najwięcej celibatu w życiu ludzi.
  11. Każdy sam w swoim sumieniu powinien rozstrzygać najdelikatniejsze kwestie natury intymnej - zaś osoby niepełnosprawne powinny móc korzystać z pomocy w zaspokajaniu swoich potrzeb seksualnych na miarę swoich możliwości. Rygoryzm moralny Kościoła jest przejawem niewiary w rozsądek ludzki i objawem regresu do czasów przedsoborowych.
  12. Pozytywny przekaz ewangeliczny, działalność charytatywna, docenianie zdobyczy nauk o człowieku, szczególnie psychologii i antropologii kulturowej dadzą gwarancje, że Kościół odejdzie od straszenia złem wszelkiego rodzaju i odrzuci błędne tezy dotyczące natury ludzkiej, pochodzenia ludzkości i jej przeznaczenia.
  13. Uwolnienie badań teologicznych jest podstawowym postulatem dla Kościoła, które wraz z likwidacją cenzury i polityki “imprimatur” sprawi, że nie będą wykluczane narracje póki co mniejszościowe, które kiedyś staną się dominujące w przyszłych dekadach. Jeśli Kościół chce przetrwać, wolna myśl badawcza staje się tym kamieniem filozoficznym, dzięki któremu nastąpi prawdziwa odnowa Kościoła rzymsko-katolickiego w kolejnych stuleciach ewolucji ludzkości.

Rafał Sulikowski



Polub nas na Facebooku, obserwuj na Twitterze


Czytaj więcej o:



 
 

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji jest dostępnych na stronie Wszystko o ciasteczkach.

Akceptuję