Szukaj w serwisie

×
24 stycznia 2020

Czy fruktoza jest naprawdę dobra dla naszego zdrowia?

Fruktoza podbija serca i podniebienia nieświadomych konsumentów. Kusi słodkim smakiem (jest dwa razy słodsza niż cukier) i wpędza w pułapkę myślenia, że skoro używamy jej mniej niż zwykłego cukru to nie musimy się obawiać o zdrowie. Czy tak rzeczywiście jest? Czy substancja jest dla nas dobra i bezpieczna?

ruktoza podbija serca i podniebienia nieświadomych konsumentów.  Kusi słodkim smakiem (jest dwa razy słodsza niż cukier) i wpędza w  pułapkę myślenia, że skoro używamy jej mniej niż zwykłego cukru to nie  musimy się obawiać o zdrowie. Czy tak rzeczywiście jest? Czy substancja  jest dla nas dobra i bezpieczna?

Cała prawda o fruktozie

Fruktoza to innymi słowy cukier prosty, który występuje w postaci sacharozy (białego cukru) oraz syropu kukurydzianego. Substancja jest dodawana do większości powszechnie dostępnych produktów spożywczych - począwszy od cukierków, czekolad i napojów gazowanych, a skończywszy na chlebie i wędlinie. W małych ilościach nie jest zbytnio szkodliwa, jednak jej regularne spożywanie prowadzi do wielu różnorodnych schorzeń i problemów zdrowotnych.

Fruktoza a rak - czy istnieje jakieś powiązanie?

Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles, wykazali, że komórki raka z łatwością wykorzystują fruktozę do swoich podziałów i wzrostów. Fruktoza stanowi więc główne źródło energii dla nowotworów złośliwych. Jest to jeden z największych argumentów, przemawiającym za tym, by rozważyć detoks cukrowy.

Fruktoza sprzyja nadwadze

W porównaniu do tradycyjnego cukru, kaloryczność fruktozy jest taka sama (100g = 400 kcal), lecz jej smak jest dwa razy słodszy. Jednak mimo to, przyczynia się do zwiększania masy ciała. Związane jest to z reakcjami, jakie zachodzą w organizmie tuż po spożyciu tego cukru. Fruktoza powoduje bowiem spadek stężenia leptyny (hormonu odpowiedzialnego za regulowanie apetytu) oraz zwiększenie poziomu greliny (hormonu głodu). Zatem, mimo tego, że nie tak dawno temu spożywaliśmy posiłek, jesteśmy głodni i mamy nieodpartą ochotę na sięgnięcie po dodatkową przekąskę, co z kolei przyczynia się do nadwyżki kalorycznej i tycia. Im więcej spożywamy fruktozy, tym większy apetyt. Dodatkowo regularne spożywanie fruktozy przyczynia się do bardzo niebezpiecznego zjawiska, jakim jest otłuszczanie narządów wewnętrznych.

Słabsza koncentracja i pamięć - skutek nieodpowiedniej diety

Innym schorzeniem za które w dużym stopniu odpowiedzialna jest fruktoza to słabsza pamięć i nawet...alzheimer! Wszystko dlatego, że ten niezdrowy cukier powoduje spadek wrażliwości tkanki nerwowej na insulinę, a to z kolei negatywnie odbija się na funkcjonowaniu mózgu.

Detoks cukrowy - recepta na zdrowie?

Ze względu na to, do jakich chorób przyczynia się spożywanie cukrów prostych, a w tym fruktozy, warto poważnie zastanowić się nad całkowitą rezygnacją z cukru i produktów mocno przetworzonych. Na początku może stanowić to bardzo duże wyzwanie, szczególnie dla osób, które nigdy wcześniej nie próbowały ograniczać ilości szkodliwych substancji w diecie. Jednak efekty, jakie są widoczne już po niecałym miesiącu od rozpoczęcia detoksu, są zniewalające - mamy więcej energii, lepiej się wysypiamy, poprawia się kondycja naszej skóry.

Podsumowanie

Stosowanie fruktozy nie jest dobrym pomysłem, bowiem myśląc, że postępujemy słusznie, możemy wyrządzić sobie duże szkody. Warto ich uniknąć, stawiając pierwszy krok w kierunku zmiany, tym bardziej, że w Internecie jest mnóstwo pomysłów na dietę bezcukrową. Wiele smacznych przepisów i cennych porad, dotyczących zmiany nawyków żywieniowych, znajdziemy na blogu Ketowariatka.

Zatem, do dzieła!



Polub nas na Facebooku, obserwuj na Twitterze


Czytaj więcej o:




Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji jest dostępnych na stronie Wszystko o ciasteczkach.

Akceptuję