Szukaj w serwisie

×
11 sierpnia 2020

Wysprzęglik centralny. Objawy awarii

Wysprzęglik centralny to niezwykle ważny element sprzęgła w każdym pojeździe. Do jego uszkodzenia może dojść w każdym samochodzie, jednak nie jest to część, która psuje się często.

Wysprzęglik pełni funkcję siłownika sprzęgła lub łożyska hydraulicznego. Dzięki zastosowanej hydraulice sprzęgło może działać lżej

Jak często psuje się wysprzęglik?

Eksploatacja samochodu sprawia, że od czasu do czasu jesteśmy zmuszeni wymienić pewne części samochodowe. Wiele z nich jest w stanie przetrwać cały okres żywotności auta, inne psują się rzadziej, np. wysprzęgnik centralny. To mechanizm wysprzęglający, który pozwala zapewnić właściwe funkcjonowanie pedału sprzęgła.

Wysprzęglik pełni funkcję siłownika sprzęgła lub łożyska hydraulicznego. Dzięki zastosowanej hydraulice sprzęgło może działać lżej będąc tym samym bardziej przyjazne w eksploatacji. Stosowane linki, które zastąpił wysprzęglik centralny, miały tendencję do zrywania się w najmniej odpowiednim momencie. Nowe rozwiązanie sprawia, że do awarii nie dochodzi często. Wszystko w zależności od stopnia eksploatacji oraz modelu samochodu. Wysprzęgliki centralne są częściami, które nie nadają się do naprawy, dlatego naprawa polega na wymianie wadliwej części i montażu nowej.

Objawy awarii wysprzęglika

Objawy awarii nie zawsze są charakterystyczne, dlatego zawsze należy zachować czujność w trakcie jazdy i obserwować swój pojazd. Do typowych objawów awarii wysprzęglika należy zbyt duży luz na pedale sprzęgła oraz opór, jaki może pojawić się w podczas wciskania pedału do samej podłogi. Sprzęgło może też zbyt wolno wracać do swojej normalnej pozycji. Efektem takiej awarii jest brak możliwości wrzucenia najczęściej pierwszego lub wstecznego biegu, przez co nie jesteśmy w stanie rozpocząć lub kontynuować jazdy. Charakterystycznym objawem świadczącym o awarii wysprzęglika jest także ślizgające się sprzęgło. Poprzez zużyty siłownik sprzęgło nie pracuje w pełnym zakresie, a kierowca odczuwa efekt zbliżony do tzw. jazdy na półsprzęgle. W przypadku takiej usterki niejednokrotnie możemy zaobserwować wyciek w obrębie pedału sprzęgła, dlatego taka awaria jest łatwa do zauważenia. Wytarcie wysprzęglika może spowodować też wyciek płynu w okolicach skrzyni biegów, a do określenia przyczyny konieczne jest otworzenie maski samochodu. W przypadku poważnej awarii pod samochodem mogą pojawiać się też mokre ślady.

Wymiana zepsutego wysprzęglika

Sprzęgło należy do elementów, które zawsze należy obserwować na bieżąco. W razie niepokojących objawów warto od razu udać się do zaufanego serwisu mechaniki pojazdów. Nowe części znajdziemy w ofercie na wysprzęglik centralny w iParts. Wymiana wysprzęglika wymaga dużej precyzji i doświadczenia, gdyż poprzez zły montaż wysprzęglik można łatwo uszkodzić. Tego nie obejmuje z kolei żadna gwarancja, a my będziemy zmuszeni do zakupu nowego produktu. Z tego względu wielu ekspertów zaleca wybierać trwałe, wysokiej jakości wysprzęgliki centralne. Wymiana wysprzęglika centralnego jest również zalecana w przypadku wymiany sprzęgła. Pozostawienie starego wysprzęglika może szybko spowodować jego uszkodzenie, co spowoduje kolejne koszty i dodatkowy okres bez samochodu. Warto zainwestować w podzespoły renomowanych producentów, dzięki czemu zakupiona część posłuży nam przez długi czas.



Polub nas na Facebooku, obserwuj na Twitterze


Czytaj więcej o:



 
 

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji jest dostępnych na stronie Wszystko o ciasteczkach.

Akceptuję