Szukaj w serwisie

×
7 sierpnia 2020

Dlaczego niektóre banki nie wdrażają WCAG? Problemy niepełnosprawnych klientów w Internecie

Osoby niepełnosprawne napotykają w swoim życiu na mnóstwo barier. Nie inaczej jest w internecie, gdzie bariery te mają głównie charakter techniczny, przez co ich dostęp do usług internetowych jest znacznie utrudniony. Dlatego też znaczenia nabiera projektowanie w duchu dostępności - WCAG. Produkty tworzone zgodnie z takimi wytycznymi są nie tylko przyjazne dla osób niepełnosprawnych, ale też są wygodne w obsłudze, oraz funkcjonalne.

Poniżej przedstawiono kilka problemów, jakie napotykają osoby z niepełnosprawnością podczas korzystania z nowych technologii, oraz jakie są możliwe ułatwienia, które zwiększają dostępność.

1.    Problemy, na jakie natrafiają osoby niepełnosprawne w internecie

Pomimo że nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę to osoby niepełnosprawne lub starsze mogą mieć duże problemy podczas korzystania ze stron internetowych, aplikacji, czy też usług oferowanych w sieci. Poniżej przedstawione są przykłady, z jakimi „demonami” musi się zmierzyć każda grupa osób z niepełnosprawnością.

  • niewidomi oraz osoby słabo widzące - internet jest medium, gdzie dominuje przekaz wizualny, dlatego też osoby mające problem ze wzrokiem napotykają na szczególnie duże utrudnienia związane z dostępem do informacji. Na szczęście osoby niewidome mogą korzystać z oprogramowania, którego zadaniem jest odczytywanie tekstu ze stron internetowych, lub też na bieżąco generuje wersję napisaną w piśmie Braille’a, czyli tak zwane monitory brajlowskie. Natomiast dla osób słabo widzących istotne jest, aby prezentowany tekst posiadał odpowiedni kontrast i aby dało się go powiększyć
  • daltoniści - daltonizm to choroba o podłożu genetycznym, która polega na zaburzeniach w odróżnieniu kolorów - zazwyczaj zielonego i czerwonego. Bariery, na jakie mogą trafić daltoniści to utrudnione poruszanie się po stronach, na których elementy służące do nawigacji wyróżniają się tylko i wyłącznie barwą
  • głusi - pliki multimedialne zawierające szczególnie istotne informacje, takie jak materiały szkoleniowe, czy prezentacje powinny być zaopatrzone w napisy. Takie rozwiązanie sprawia, że udostępniane w ten sposób treści będą dostępne również dla osób głuchych
  • osoby cierpiące na zaburzenia motoryczne - bardzo dużo osób cierpi na problemy, które są związane z niedowładem, lub też trwałym uszkodzeniem mięśni. Skutkiem czego mogą one nie być w stanie posługiwać się na przykład myszą komputerową, a co za tym idzie, muszą one korzystać wyłącznie z klawiatury, lub innego urządzenia przeznaczonego do komunikacji z komputerem. Dlatego też od osób odpowiedzialnych za budowanie stron internetowych, wymaga się, aby zapewniły one możliwość nawigacji przy pomocy różnego rodzaju manipulatorów. Bardzo pomocnym rozwiązaniem w tym przypadku jest dodanie skrótów klawiaturowych, dla najczęściej wykorzystywanych w witrynie funkcji
  • osoby z zaburzeniami funkcji poznawczych - zaburzenia poznawcze, mogą przybierać różną formę, a co za tym idzie, mogą w różnym stopniu utrudniać korzystanie z informacji. Wśród tej grupy można wymienić takie dysfunkcje jak na przykład: trudności z koncentracją, pamięcią krótkotrwałą, dysleksję, a także poważne schorzenia jak na przykład zespół Downa. Dlatego, aby ułatwić ludziom dotkniętym takimi zaburzeniami swobodne korzystanie z witryn internetowych, należy zwrócić uwagę na takie czynniki jak: zrozumiały i prosty język, czytelną strukturę strony, możliwość korzystania z wyszukiwarki, czy ułatwienia w postaci ikon. Warto tutaj zaznaczyć, że animacje zawarte na stronach znacząco utrudniają skupienie uwagi na zawartych treścią. W związku, z czym zamieszczając na stronie animacje koniecznie należy dać użytkownikowi możliwość ich wyłączenia
  • ludzie starsi - osoby, które są w podeszłym wieku, bardzo często cierpią na różnego rodzaju zaburzenia zarówno motoryczne, jak i poznawcze. Oznacza to, że w mniejszym czy większym stopniu większość reguł związanych z projektowaniem i dostępem do witryn dotyczy również ich

Dodatkowo warto zaznaczyć, że również osoby w pełni zdrowe i sprawne, odnoszą korzyści płynące z trzymania się przez autorów stron internetowych zasad dostępności. Wynika to z faktu, że dobrze zaprojektowane witryny są wygodniejsze w obsłudze, bardziej czytelne, użyteczne, oraz intuicyjne. Co ciekawe, serwisy stosują się do wytycznych WCAG, są też bardziej przyjazne tak zwanym robotom, które odpowiedzialne są za pozycję strony w wyszukiwarkach internetowych, a to ma ogromne znaczenie zwłaszcza dla witryn sklepów online.

2.    Co to jest WCAG

WCAG, są to wytyczne, które dotyczą dostępności treści internetowych dla osób niepełnosprawnych. Jest to zbiór dokumentów, które po raz pierwszy zostały opublikowane w 1999 roku przez WAI (Web Accessibility Initiative) i dotyczą one zasad, według których powinny być tworzone strony internetowe. Dziewięć lat później w roku 2008 wprowadzono kolejne standardy, czyli WCAG 2.0 a w roku 2018 świat poznał aktualizację standardów, czyli WCAG 2.1. Ostatnia aktualizacja odpowiedzialna jest przede wszystkim za zmiany, które związane są ze sposobem interakcji ludzi z interfejsem stron internetowych, oraz urządzeń mobilnych (największy nacisk kładziony jest tutaj na usługi mobilne, czyli dotykowe). Trzeba pamiętać, że wszystkie wcześniejsze ustalenia z poprzednich wersji WCAG zostały zachowane, jednak opis części z nich został wzbogacony o dodatkowe objaśnienia. Wszystkie wytyczne zawarte w WCAG mają podstawowe zadanie, mianowicie zwiększenie ilości serwisów, które będą dostępne zarówno dla osób zdrowych, jak i dla osób z niepełnosprawnościami, ponieważ stanowią oni aż 1/7 całej populacji. Warto też pamiętać, że osoby niepełnosprawne bardzo często korzystają tylko z klawiatury, która jest alternatywą dla urządzeń służących do nawigacji takich jak mysz komputerowa, czy touchpad. Dlatego podczas budowania strony, należy pamiętać, aby każdy, bez wyjątku mógł się po niej swobodnie poruszać.

3.    Dlaczego niektóre banki nie wdrażają WCAG

Ludzie coraz częściej korzystają z Internetu, aby śledzić swoje transakcje finansowe, sprawdzić saldo kont, przesyłać środki, lub płacić rachunki. Za pomocą aplikacji internetowej mogą też skonfigurować alerty, wypłacać czeki, czy zmieniać ustawienia konta. Są to funkcje, które przydają się każdemu - zarówno osobie zdrowej, jak i tej z niepełnosprawnością, dlatego dostępność sieci ma tak kluczowe znaczenie. Usługi oraz aplikacje mobilne muszą spełniać wymagania techniczne wytycznych dotyczących dostępności do treści internetowy, czyli WCAG. Niestety według badań istnieje wciąż wiele barier, które uniemożliwiają osobom niepełnosprawnym na swobodne korzystanie z bankowości internetowej. Powodem takiego stanu rzeczy są wciąż funkcjonujące mity dotyczące dostępności online, finansów, oraz samych osób z niepełnosprawnościami. Mity te dotyczą, chociażby tego, że:

  • banki nie mają obowiązku wprowadzania dostępności sieci
  • bariery online nie mają większego wpływu na korzystanie z bankowości
  • osoby niepełnosprawne mają swoje sprawdzone sposoby na obejście barier
  • osoby niepełnosprawne mają już zaspokojone potrzeby bankowe
  • osoby niepełnosprawne nie potrzebują usługi do zarządzania majątkiem, ponieważ go nie posiadają
  • klienci niepełnosprawni chcą być traktowani tak samo, jak osoby w pełni zdrowe, w związku z czym chcą takich samych usług

Jak widać, część tych barier spowodowana jest niewiedzą, oraz nieznajomością zarówno przepisów prawnych, jak i samych potrzeb osób niepełnosprawnych. Instytucje finansowe, które zwracają uwagę na indywidualne potrzeby każdego klienta, pokazują, że są organizacjami świadomymi. Wysyłają również jasny komunikat, że zależy im na robienie interesów z każdym klientem, nie dzieląc ich na lepszych, czy gorszych. Oznacza to, że każdy bank powinien tworzyć strony oraz aplikacje mobilne zgodnie z wytycznymi WCAG, zarówno ze względów prawnych, jak i PRowych.

Więcej informacji znajdziesz na stronie: https://ttpsc.com/pl/wcag/