Szukaj w serwisie

×
29 marca 2022

Scrum Master a Project Manager – czym różnią się te role w projekcie?

Czym cechuje się Scrum Master i co go wyróżnia od typowego Project Managera? Dowiedz się więcej o pracy nad projektami IT. Sprawdź teraz!

Fot. Headway / Unsplash

Ma szeroką wiedzę na temat projektu, zajmuje się przydzielaniem zadań, prowadzi spotkania – typowy Scrum Master wykonuje wiele obowiązków zbieżnych z rolą Project Managera. Czy to oznacza, że jedna osoba może pełnić jednocześnie obie funkcje? Dowiedz się, kto odpowiada za poszczególne obszary projektów realizowanych według metodyki Scrum.

Kto wykonuje zadania Project Managera w projektach scrumowych?

Gdy patrzy się na zespół IT z zewnątrz, zadania przypisane do roli Scrum Mastera mogą wydawać się bardzo podobne do tego, czym zajmuje się Project Manager. Tak jak w klasycznie rozumianej metodyce Agile nie stosuje się nazwy „projekt”, tak nie ma tam również typowej roli Project Managera. Obszary odpowiedzialności Project Managerów są w projektach scrumowych rozdzielone na różne osoby.

Typowy zespół IT składa się z:

  • Product Ownera, czyli osoby, która odpowiada za projekt głównie pod kątem biznesowym;
  • Scrum Mastera odpowiadającego za realizację założeń scrumowych, będącego swego rodzaju coachem zapewniającym zespołowi warunki do efektywnej pracy;
  • zespołu deweloperskiego – osób, które same sobie organizują pracę w sprincie według zasad Scrum.

Zadania, którymi w innych rodzajach projektów zajmują się Project Managerowie, w Scrumie są przypisane częściowo do product ownera, a częściowo do Scrum Mastera. O ile działania Product Ownera są skierowane bardziej na zewnątrz (komunikacja z klientem, przekazywanie wizji produktu), to Scrum Master jest skupiony na zarządzaniu zespołem deweloperskim. Zdarzają się projekty, w których jedna osoba wykonuje zadania Scrum mastera i Project Managera, jednak częściej zdarza się łączenie roli Scrum Mastera i Product Ownera.

Agile PM – rozwiązanie dla większych zespołów projektowych

Taki podział obowiązków zazwyczaj doskonale sprawdza się w mniejszych projektach. Tam, gdzie oprogramowanie tworzy kilkadziesiąt lub nawet kilkaset osób połączonych w wiele zespołów scrumowych, konieczne bywa wyznaczenie dodatkowej osoby zarządzającej, która będzie koordynowała całość prac. Wprowadza się wówczas często rolę Agile PM. Jego stanowisko jest dość zbliżone do Product Ownera: koordynuje on przebieg projektu, zarządza budżetem, komunikuje się z interesariuszami. Nie wyznacza jednak zadań (robi to sam zespół) ani nie ma wpływu na zakres projektu (tym zajmuje się Product Owner).

Zwinne metodyki nie mają przed Tobą tajemnic? W GlobalLogic wiemy, jak ważna jest współpraca z dobrymi Scrum Masterami. Sprawdź oferty pracy na stanowisku Scrum i dołącz do naszego zespołu



Polub nas na Facebooku, obserwuj na Twitterze


Czytaj więcej o:



 
 

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji jest dostępnych na stronie Wszystko o ciasteczkach.

Akceptuję