Szukaj w serwisie

×
3 grudnia 2019

Jak uniknąć kontuzji na nartach?

Sezon narciarski za pasem, a to oznacza, że w najbliższym czasie na polskich stokach zaroi się na nowo od amatorów białego szaleństwa. Narciarstwo potrafi dostarczyć niesamowitych wrażeń, ale jednocześnie jest też jedną z tych dyscyplin, których uprawianie wiąże się z dużym ryzykiem odniesienia groźnych kontuzji. Urazów można jednak uniknąć, pamiętając o kilku żelaznych zasadach.

Jak uniknąć kontuzji na nartach

Liczba kontuzji, jakich można nabawić się na nartach jest naprawdę spora – od stłuczeń kończyn dolnych, przez ich skręcenia i złamania, aż po będące prawdziwym przekleństwem zerwanie wiązadeł. Do tego też należy dodać urazy kończyn górnych oraz bardzo groźne urazy głowy. Zwykły upadek na stoku może okazać się na tyle pechowy, że jego skutki będziemy odczuwać przez kilka a nawet kilkanaście miesięcy. Kluczem do zminimalizowania ryzyka pojawienia się tego typu zdarzeń jest odpowiednie przygotowanie się do narciarskiego wyjazdu. O czym więc należy pamiętać?

Trening i rozgrzewka

Najczęstszym błędem popełnianym przez narciarzy, którzy podczas pierwszej wizyty na stoku w sezonie nabawili się choćby najdrobniejszego urazu, jest brak odpowiedniego przygotowania fizycznego. Wiele osób, szczególnie prowadzących na co dzień pasywny tryb życia, zapomina, że narciarstwo to dyscyplina niezwykle fizyczna, żeby nie powiedzieć wytrzymałościowa. Ciało, które nie jest przyzwyczajone do wysiłku, może po kilku zjazdach odczuć brak energii i siły. Dlatego też, zanim założy się deski na nogi, należy z wyprzedzeniem przyzwyczajać się do większego wysiłku. Do sezonu narciarskiego najlepiej przygotować się z minimum miesięcznym wyprzedzeniem. W ramach treningu warto np. zacząć biegać, przy czym zwykły trucht należy urozmaicić ćwiczeniami imitującymi jazdę na nartach – bieg od jednej krawędzi do drugiej, slalom, szybkie zmiany kierunku biegu. Pomocne będą również ćwiczenia ogólnorozwojowe, które bez problemu można wykonać w domu. Im więcej partii naszego ciała zostanie poddana procesowi hartowania, tym lepiej.

Ważna jest także rozgrzewka tuż przed pierwszym zjazdem. Nigdy nie należy rozpoczynać zabawy z nartami „na sucho”. Nawet odpowiednio przygotowane mięśnie muszą zostać pobudzone do działania. Zwykła rozgrzewka, skupiająca się przede wszystkim na dolnych partiach nóg może uchronić nas od przykrej i bolesnej kontuzji.

Przygotowanie sprzętu

Przygotować należy nie tylko ciało, ale także narty (ewentualnie snowboard). Wyeksploatowany zeszłej zimy sprzęt, który na dodatek przez ostatnie kilka miesięcy zalegał na strychu lub piwnicy, wymaga odpowiedniej konserwacji i regeneracji. Absolutną podstawą jest nasmarowanie ślizgu oraz naostrzenie krawędzi. Przed wyjazdem w góry może się też okazać, że narty wymagają naprawy (np. sklejenia warstw). Tego typu defekty należy bezzwłocznie usunąć.

Źle przygotowany sprzęt narciarski w dużym stopniu naraża nas na kontuzje. Jazda na nienaostrzonych lub nienasmarowanych deskach nie jest komfortowa, a także wymusza na nas wykonywanie niepoprawnych manewrów, które często kończą się upadkiem i bolesnym urazem.

Dopasowanie sprzętu

Na kontuzje narażeni w największym stopniu są początkujący narciarze. W ich przypadku należy pamiętać też o tym, by użytkowany sprzęt był dostosowany do ich umiejętności oraz sylwetki. Za długie lub za krótkie narty sprawią, że od samego początku będą przyswajać błędne nawyki, a te nie ułatwią im oswoić się ze stokiem. Niezwykle istotna będzie także regulacja wiązań. Na początku przygody z nartami najlepiej zdecydować się na wypożyczony sprzęt. W renomowanych punktach oferujących usługi użyczenia nart można liczyć na fachową pomoc specjalistów, którzy pomogą dobrać najlepsze narty do nauki.

Odpowiedni ekwipunek

Nie należy też zapomnieć o pozostałych elementach wyposażenia narciarza. Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia urazu głowy po upadku, należy zaopatrzyć się w wysokiej jakości kask. Podstawą są także gogle, chroniące m.in. przed oślepiającym słońcem, a także poprawiające widoczność w trakcie śnieżycy.

 

Artykuł został przygotowany we współpracy z ekspertami serwisu narciarskiego Sportowy Warsztat.

 



Polub nas na Facebooku, obserwuj na Twitterze


Czytaj więcej o:




Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji jest dostępnych na stronie Wszystko o ciasteczkach.

Akceptuję