BMW to niemiecki koncern motoryzacyjny. Koncern produkuje motocykle, skutery i samochody osobowe. Pojazdy z logo BMW od lat cieszą się popularnością na całym świecie. Warto przyjrzeć się kilku faktom z historii koncernu.
Od tego się zaczęło
Historia koncernu BMW na początku nie miała nic wspólnego z samochodami. Nie jest to jednak sytuacja wyjątkowa, wiele koncernów motoryzacyjnych na początku działało w zupełnie innych branżach.
Rozmawiając o historii koncernu BMW trudno nie wspomnieć o Gustavie Otto i Karlu Rapp.
Gustaw Otto – pionier niemieckiego lotnictwa – w 1911 roku zakłada Fabrykę Maszyn Latających noszącą jego imię i nazwisko. Przy fabryce otwiera również szkółkę lotniczą.
Swoją fabrykę Gustav Otto buduje w jednej z dzielnic Monachium, na terenie Milbertshofen. Bawarska fabryka koncernu oraz jego centrala wciąż ma siedzibę w tej dzielnicy.
Karl Rapp to właściciel Zakładów Silnikowych Rapp sp. z o. o. Zakłady Silnikowe Rappa specjalizowały się w produkcji silników lotniczych. W 1916 roku G. Otto i K. Rapp łączą swoje przedsiębiorstwa i tworzą Bawarską Fabrykę Samolotów. Jej nazwa zostaje zmieniona w roku 1917. Nazwano ją Bayerische Motoren Werke czyli po prostu BMW.
Na pierwsze auto trzeba było jeszcze poczekać
Na pierwszy samochód BMW czekano 11 lat. Pierwsze auto opuściło fabrykę w Eisenach dopiero w roku 1928. To zabytkowy dzisiaj model Dixi 3/15.
Pierwszy samochód marki BMW został zbudowany na licencji zakupionej od Brytyjczyków. Został wyposażony w czterocylindrowy silnik o pojemności 743 centymetry sześcienne. Auto miało moc 15 KM. Jak na owe czasy rozwijało oszałamiającą prędkość: mogło osiągnąć maksymalną prędkość 80 km/h.
W 1933 roku został zaprezentowany model 303. Był to samochód od początku do końca stworzony przez projektantów i inżynierów pracujących dla BMW.
Okres II wojny światowej
Tuż po wybuchu II wojny światowej przejmuje trzy fabryki. Jedna z nich należała do Brandenburggische Motorenwerke; jej siedziba znajdowała się w Berlinie-Spandau. Pozostałe to Basdorf i Zuhsldorf. Okres wojenny to przede wszystkim produkcja motocykli na potrzeby Wermachtu i silników lotniczych dla Luftwaffe. W 1941 roku BMW w swoich zakładach po raz pierwszy zatrudnia robotników przymusowych i więźniów.
Na skutek działań wojennych, fabryka w Monachium została zniszczona, a po podpisaniu kapitulacji Niemiec, fabryka w Eisenach znalazła się w rękach Rosjan.
Po wojnie
Pierwszy powojenny model wyprodukowany przez niemiecki koncern to BMW 501. Opuścił on taśmy produkcyjne w roku 1951.
Cztery lata później z taśm schodzi pierwszy Wartburg.
W latach 90. BMW przejmuje Rover Group. W rękach niemieckiego koncernu trafiły: MG, Rover, Land Rover, MINI. BMW przejęło również Rolls-Royce. Obecnie BMW posiada już tylko MINI.
Oferta koncernu BMW została poszerzona o samochody z silnikiem elektrycznym. Model i3 zaprezentowany został w roku 2013. Rok później do oferty trafił model z napędem hybrydowym. To BMW i8. Do aut chętnie kupowanych należą między innymi SUV-y.
Artykuł został przygotowany przez BMW TEAM, salon BMW z Długołęki koło Wrocławia