Po 100 latach nieobecności na polski rynek wraca Czapek & Cie – szwajcarska manufaktura z polskim rodowodem, która wytwarza jedne z najbardziej cenionych na świecie czasomierzy. Wspólnie ze specjalizującą się w dobrach luksusowych firmą Wealth Solutions wprowadza do Polski liczącą zaledwie 15 sztuk kolekcję zegarków Warszawianka, która ściśle nawiązuje do powstania listopadowego i polskich tradycji patriotycznych.
– Po raz pierwszy przedstawiamy zegarek, który nawiązuje do polskiej historii. Mowa tu o zegarkach z najwyższego segmentu, z małych niezależnych manufaktur szwajcarskich. Ta kolekcja mocno nawiązuje do polskiej historii z racji osoby Franciszka Czapka. Ma polską duszę, więc jest to projekt unikalny – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Paweł Morozowicz z Wealth Solutions.
Specjalizująca się w rynku dóbr luksusowych firma Wealth Solutions, która w tym roku obchodzi swoje 10. urodziny, postanowiła je uczcić, wprowadzając na rynek limitowaną edycję zegarków podkreślającą jej polskie korzenie i odwołującą się do polskiej historii. Do realizacji tego pomysłu zaprosiła do współpracy szwajcarską manufakturę Czapek & Cie, której założycielem był Franciszek Czapek – zegarmistrz i weteran powstania listopadowego. Po upadku zbrojnego zrywu wyemigrował do Szwajcarii i we współpracy z Antonim Patkiem zajął się ręczną produkcją zegarków. Poza Genewą manufaktura miała swoje salony w Paryżu i Warszawie oraz zaopatrywała dwór cesarza Napoleona III.
Teraz, po 100 latach nieobecności, luksusowa marka Czapek & Cie wraca na polski rynek z liczącą zaledwie 15 sztuk kolekcją zegarków Warszawianka, która jest efektem kooperacji z Wealth Solutions. Czasomierze nawiązują do polskich tradycji patriotycznych i założyciela marki, który pomimo emigracji zawsze umieszczał w swoich wyrobach polskie motywy.
– Zegarki marki Czapek & Cie nawiązują stylistycznie do tych z XIX wieku, są więc przedłużeniem pracy Franciszka Czapka z tamtego okresu. Pomysł na zegarek Warszawianka zaczął kiełkować w naszych głowach już kilka lat temu. Tworzymy rzeczy wyjątkowe w skali światowej, ale chcieliśmy trochę zwrócić uwagę zainteresowanych na nasz kraj. My, Polacy, kochamy tradycję i historię. Stąd też pomysł, by stworzyć wyjątkowy, kolekcjonerski zegarek, który nawiązuje do tej trudnej, ale jakże romantycznej polskiej historii. Prawdopodobnie każdy miłośnik zegarków zna historię Franciszka Czapka i Antoniego Patka, więc był to dla nas naturalny partner do rozmów – tłumaczy Paweł Morozowicz.
– Jeżeli spojrzymy na wszystkie te zegarki, to wyglądają one klasycznie, ale mają w sobie pewien haczyk. Do piękna nie wystarczy sama klasyka, potrzebny jest jeszcze element zaskoczenia. Klasyka jest oczekiwana, a to, co oczekiwane jest banalne, a w banale nie ma piękna. W każdym zegarku Czapka widać, że tarcza jest zintegrowana z całością. Staramy się ożywić to poszukiwanie piękna. To dowód, że te zegarki czymś się wyróżniają. Chcemy odtworzyć współpracę z najlepszymi rzemieślnikami w Szwajcarii tak, by zegarek łączył w sobie najlepsze tradycje szwajcarskiego zegarmistrzostwa z pięknem – dodaje Xavier de Roquemaurel ze szwajcarskiej manufaktury Czapek & Cie.
Na tarczy zegarka znalazł się wers „Żyj, swobodo, Polsko, żyj” – inskrypcja z refrenu pieśni patriotycznej „Warszawianka”, od której wziął nazwę cały projekt. Na godzinie 12 umieszczone zostało godło Królestwa Polskiego z okresu powstania listopadowego. Natomiast szóstka w odróżnieniu od pozostałych cyfr na tarczy nie jest czarna lecz czerwona – w ten sposób zaznaczono godzinę, o której generał Piotr Wysocki zainicjował wybuch powstania listopadowego. Natomiast w kaboszonie zegarka Warszawianka znalazł się tradycyjnie kojarzony z Polską bursztyn.
– Dodatkowo mamy typowo polski element, jakim są chociażby skróty nazw tygodnia po polsku, co w zegarku szwajcarskim z najwyższej półki jest dosyć wyjątkową rzeczą – mówi Paweł Morozowicz. – Brakuje takich artefaktów, które możemy przekazać z ojca na syna, właśnie z racji na tę trudną polską historię. Chcieliśmy stworzyć coś, co jest taką czystą inwestycją emocjonalną. Zegarek, który będzie można przekazać synowi, wnukowi, dzieciom, zostawić coś po sobie, a co nawiązuje jasno do polskiej historii – dodaje.
Premiera Warszawianki odbyła się w ostatnim dniu maja w stołecznym hotelu Bellotto. Limitowana kolekcja zegarków liczy zaledwie piętnaście egzemplarzy (5 w kopercie złotej i 10 w stalowej) i jest dostępna wyłącznie za pośrednictwem Wealth Solutions.
– Kiedy Czapek stworzył własne przedsiębiorstwo, ku zaskoczeniu wszystkich odniósł natychmiastowy sukces. Kilka lat później był oficjalnym dostawcą zegarków dla Napoleona III. Otworzył butiki w Genewie i w Paryżu. To pokazuje poziom, na który się wspiął, był prawdziwą legendą XIX-wiecznego zegarmistrzostwa – mówi Xavier de Roquemaurel.
Wraz z powrotem marki Czapek & Cie na rodzimy rynek, w Polsce dostępne będą również inne zegarki, które znajdują się w regularnej ofercie manufaktury. Ich dystrybucją zajmie się Jubiler Pluciński – polskie, rodzinne przedsiębiorstwo o ponad 60-letniej historii.
Czapek & Cie
Warszawski zegarmistrz, uczestnik Powstania Listopadowego Franciszek Czapek, urodził się 2 kwietnia 1811 w Semonicach, obecnie część Jaroměřa (Czechy). 1 lipca 1832 roku przybył do Genewy. Wkrótce potem założył firmę Czapek & Moreau.
Patek, Czapek & Co. (1839-1845)
1 maja 1839 roku wraz z Antonim Patkiem stworzył spółkę produkującą zegarki. Już w lipcu 1840 roku firma zatrudniała pół tuzina robotników. Większość pracujących była Polakami: Lilpop z Warszawy, Henryk Majewski ze Lwowa, Siedlecki i Friedlein z Krakowa. Rocznie firma produkowała ponad 200 zegarków.
W 18 kwietnia 1845 firma Patek, Czapek & Cie została zlikwidowana. Antoni Patek założył własną firmę Patek & Co, która później przekształciła się w znaną na całym Świecie firmę Patek Philippe.
Patek Philippe
W 1851 roku na wystawie światowej w Londynie firma Patek Philippe odniosła spektakularny sukces zdobywając złoty medal za swoje wyroby. Na dodatek królowa brytyjska Wiktoria kupiła zegarek Patek Philippe i odtąd nosiła go jako broszkę przy sukni. Patka nabył również książę Albert i zamówiła królowa duńska Luiza na prezent dla męża Christiana IX z okazji 25. rocznicy ślubu. Do grona klientów firmy dołączali możni tego świata: papież Pius IX (1867), książę egipski Hussein Kamal (1884), król Włoch Wiktor Emanuel III (1897) i wielu innych władców. Spowodowało to, że zegarki zyskały miano króla wśród marek i marki królów.
Franciszek Czapek
Franciszek Czapek założył własną firmę w 1851 roku pod nazwą " Czapek & Cie ". Wszedł we współpracę z Juliuszem Gruzewskim, bohaterem powstania listopadowego i głównym dostawcą broni dla powstańców.
W 1854 roku Czapek miał firmę w Warszawie, a 1860 roku założył spółkę zależną na ulicy Vendôme w Paryżu. Francuski cesarz Napoleon III (1852/70) pomógł firmie stać się dostawcą dla dworu cesarskiego. Z nieznanych przyczyn firma została zlikwidowana w 1869 roku.
W 1895 roku Franciszek Czapek zmarł w skrajnej biedzie.
(df) thefad.pl / newseria.pl