Zakupy przez internet są coraz popularniejsze w UE, ale ewentualne zwroty i reklamacje wciąż wymagają przejścia skomplikowanych procedur. Komisja Europejska chce uprościć ten proces.
KE podjęła kolejne działania mające na celu usprawnienie procesów związanych z polityką ochrony konsumenta. Od 14 lipca 2017 r. wszyscy obywatele mogą składać przez Internet skargi na sprzedawców w przypadku roszczeń do kwoty 5 tys. euro.
Wzrasta zaufanie do zakupów przez internet
Z ostatnich danych dla rynków konsumenckich wynika, że zaufanie konsumentów do handlu elektronicznego stale rośnie. W ciągu dziesięciu lat odsetek Europejczyków, którzy robią zakupy online prawie się podwoił (z 29,7 proc. w 2007 r. do 55 proc. w 2017 r.). Poziom zaufania konsumentów wzrósł o 12 pkt. proc. w przypadku zakupu od sprzedawców detalicznych mających siedzibę w tym samym kraju oraz o 21 pkt. proc. w przypadku zakupów w innych państwach członkowskich UE.
Warto zaznaczyć, iż pomimo wzrostu zaufania, sprzedawcy detaliczni wciąż wykazują obawy przed wymianą handlową z klientami pochodzącymi z innych państw członkowskich. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jestryzyko oszustwa. Wciąż istnieją także utrudnienia w płatnościach w sprzedaży międzynarodowej: 13 proc. ankietowanych zgłosiło problem polegający na odmowie przyjęcia płatności, a 10 proc. spotkało się z odmową dostawy produktów do kraju ich zamieszkania.
Przeszkodę stanowią także rozbieżne uregulowania prawne, zarówno podatkowe oraz te, które dotyczą prawa umów i ochrony konsumentów w poszczególnych krajach unijnych. Aż ponad jedna trzecia konsumentów nie decyduje się na składanie skarg i reklamacji z takich powodów jak zbyt długi przewidywany czas reklamacji lub niewielka wartość towaru do zwrotu.
Poprawa w szybkości rozpatrywanych skarg
14 lipca br. Komisja Europejska uruchomiła platformę internetową umożliwiająca złożenie reklamacji w przypadku transakcji międzynarodowych dokonanych przez Internet przy roszczeniach do kwoty 5 tys. euro.
Aby móc skorzystać z tego rozwiązania muszą być spełnione dwa warunki: składający skargę bądź reklamację musi być mieszkańcem jednego z państw UE, a firma do której adresowane są roszczenia musi być zarejestrowana w UE.
W jaki sposób składać skargę bądź reklamacje?
Dostęp do platformy internetowej umożliwiającej złożenie reklamacji znajdziesz TUTAJ
(df) thefad.pl / Źródło: Angelika Gieraś | EURACTIV.pl