Szukaj w serwisie

×
8 maja 2018

Mazda – od produkcji podłogi korkowej do produkcji aut

Samochody z logo Mazdy sprzedają się doskonale na całym świecie. Firma została założona przez Jurijo Matsuda w Hiroszimie. Początkowo nazywała się Toyo Cork Kogyo i zajmowała się produkcją korkowych podłóg. Swoją działalność rozszerzyła na samochody w roku 1931. Mniej więcej w tym czasie zmieniono również nazwę firmy na Mazda. Nazwa ma związek nie tylko z nazwiskiem założyciela firmy, ale przede wszystkim z Ahuro Mazda – bogiem harmonii, mądrości i inteligencji.

Mazda – od produkcji podłogi korkowej do produkcji aut

Pierwszy samochód

To trójkołowa, mała i niezwykle zwrotna bagażówka „Go”. Projektanci samochodu wykazali się dużą kreatywnością łacząc zalety motocykla i samochodu. Bagażówka poza Japonią była dostępna na rynku indyjskim i chińskim.

Próby stworzenia pierwszego typowo osobowego samochodu podjęto w firmie w 1940 roku. Jednak w 1941 roku Japończycy zaatakowali amerykańską bazę w Pearl Harbor. Rozpoczął się nowy etap II wojny światowej, który dla koncernu oznaczał przerwania prac nad prototypem pierwszego samochodu osobowego. Ich wznowienie było możliwe dopiero po 1945 roku. W tym roku Amerykanie zrzucają na Hiroszimę bombę atomową. Część fabryki i znaczna część miasta legła w gruzach. Dopiero po odbudowaniu Hiroszimy przystąpiono do prac nad stworzeniem pierwszego modelu samochodu osobowego z logo Mazda. Innowacyjny model samochodu, Mazdę R360 świat ujrzał w roku 1960. Był to model coupe. Pod maską skrywał silnik o pojemności 356 centymetrów sześciennych. Niskie zużycie paliwa to jedna z cech, którym ten model się wyróżniał.

Silnik Wankla i Cosmo Sport

Cosmo Sport był pierwszym, seryjnie produkowanym samochodem osobowym, w którym został zastosowany dwurotorowy silnik Wankla. Świat poznał ten model Mazdy w roku 1967. Była to data przełomowa nie tylko w historii Mazdy, ale całej motoryzacji.

Silnik z obrotowym tłokiem zastosowano jeszcze w kilku innych modelach Mazdy, między innymi w modelu Lucy Rotary Coupe i RX-2.

Na początku lat 70. świat dotknął kryzys paliwowy. Pracujący dla koncernu Mazdy inżynierowie zaczęli szukać rozwiązań, które pozwalałyby na produkcję samochód zużywających mniej paliwa niż poprzednie modele.

Przykładem samochodu, który zużywał naprawdę mało paliwa była Mazda Savanna RX-7. W modelu tym pod maską znów krył się silnik Wankla.

Technologia opracowana przez Felixa Wankla w następnych latach była przez koncern udoskonalana. Pojawiły się modele z trzema tłokami i turbodoładowaniem.

Mazda współcześnie

Od końca lat 90. Mazda jest członkiem grupy Ford.

Silnik nowej generacji pojawił się w modelach aut produkowanych od roku 2003. Nadano mu nazwę Renesis. Jego najbardziej charakterystyczna cecha to duże osiągi. Silnik Renesis znaleźć można między innymi pod maską sportowego, czteroosobowego modelu Mazda RX-8.

Silnik Renesis otrzymał wiele nagród, w tym za najlepszy silnik roku. Wciąż inżynierowie pracujący dla Mazdy pracują nad udoskonaleniem silnika z obrotowym tłokiem.

Mazda jest obecna na rynku motoryzacyjnym niemal sto lat. Nie rezygnuje ze stosowania najbardziej nowoczesnych rozwiązań, czego przykładem jest technologia Skyactiv.

 

 

Artykuł został przygotowany przez firmę Grupa Wróbel - autoryzowany salon samochodowy Mazdy.

 

 

 



Polub nas na Facebooku, obserwuj na Twitterze


Czytaj więcej o: