Wraz z rozwojem kultury sprzedaży nieruchomości, w ostatnich latach rosnącą popularnością cieszy się tzw. homestaging. Homestaging polega na odpowiednim przygotowaniu nieruchomości do jej prezentacji na rynku. Jego celem jest podkreślenie atutów sprzedawanej lub wynajmowanej nieruchomości. Homestaging nie zakłada przy tym ukrywania wad przedmiotu oferty.
Historia tego narzędzia marketingu sięga lat 70-tych XX-go wieku. Jedna z amerykańskich agencji pośrednictwa w obrocie nieruchomościami korzystała z niego już w 1972 roku. Za prekursorkę homestagingu uznawana jest Barbara Schwarz. W Wielkiej Brytanii ta forma marketingu została rozpowszechniona pod nazwami „presentation” oraz „property styling”.
Homestaging jest działalnością na pograniczu dekorowania oraz marketingu. Prowadzi do ograniczenia albo wręcz uniknięcia inwestycji w prace remontowe.
Co zrobić, aby wyróżnić nieruchomość spośród podobnych ofert konkurencyjnych?
Homestaging nie ogranicza się jedynie do odpowiedniego wykorzystania elementów dekoracyjnych. Polega na analizie lokalnego rynku, stanu technicznego budynku, badaniu grupy docelowej, a także kreowaniu spójnej koncepcji aranżacyjnej. Znaczenie mogą mieć nawet pozornie nieistotne detale. Nie bez znaczenia pozostaje także zrobienie odpowiednich fotografii, co stanowi zwieńczenie całego procesu.
Do elementarnych wymogów przygotowania nieruchomości należy jej gruntowne sprzątanie. Nie chodzi przy tym wyłącznie o dezynfekcję i odkurzenie. Specjaliści skupiają się na pozornie niewidocznych elementach (np. splątane kable). Takie akcenty wpływają na odbiór lokalu przez potencjalnych nabywców lub najemców, a mogą pozostawać pozornie niezauważone przez domowników.
Eksperci koncentrują się także na depersonalizacji mieszkania. Chowane są osobiste pamiątki, ozdoby czy dyplomy. Naszym celem nie jest przecież zaprezentowanie stylu życia domowników i osobistych preferencji, a przedstawienie oferty, która trafi do jak najszerszego grona odbiorców.
Do najistotniejszych czynników należy odpowiednie oświetlenie, które nie tylko optycznie powiększa wnętrze, ale także wpływa na jego pozytywny odbiór. Decyzja potencjalnego kontrahenta może zależeć właśnie od kluczowych pierwszych sekund spędzonych w pomieszczeniu. Sukces aranżacyjny warunkują detale, oddziałujące na wszystkie zmysły, m.in. dzięki muzyce czy zapachowi. Potencjalni nabywcy zainteresują się jasnym, rozświetlonym wnętrzem.
Dzięki specjalistom mamy możliwość efektywnego wykorzystania potencjału nieruchomości przy nieznacznym nakładzie środków. Odpowiednia prezentacja nieruchomości pozwala znacząco skrócić czas ekspozycji oferty na rynku. W przypadku inwestycji w nieruchomość, warto rozważyć zasięgnięcie porady specjalistów, świadczących kompleksowe usługi.
Artykuł opublikowany dzięki PerfectSpace.pl. Perfect Space zajmuje się aranżacją wnętrz mieszkań, biur i lokali usługowych na terenie Warszawy