Prezes TVP Jacek Kurski skrytykował instytut Nielsen Audience Measurement, sugerując, że firma zaniża wyniki oglądalności Telewizji Polskiej. W jego opinii, Telewizja Polska ma "problem z mierzeniem oglądalności".
- Dziś oglądalność mierzy jedna zagraniczna firma prywatna, która uznaje, że grupa komercyjna to widzowie w wieku 16-49 lat. Czyli ja od paru dni się nie łapię. A przecież moja siła nabywcza jest wielokrotnie większa niż moich dzieci. Nie mówiąc już, że 20 proc. rynku reklam to leki, co wręcz powinno premiować grupę senioralną, która jest wierna TVP, a dzieje się odwrotnie. Kto się zgodził na tak absurdalne rozwiązanie, korzystane dla nadawców prywatnych? - pyta Kurski w wywiadzie dla „W Sieci". Odniósł się w ten sposób do problemu, jaki w jego ocenie ma Telewizja Polska z mierzeniem oglądalności.
@skorzynski A to oszuści w tym Nielsenie, wczoraj znowu to zrobili! Fakty 3.888mln, Wiadomości 2.980mln hmmm..@R_A_Ziemkiewicz @katarynaaa
— Mariusz Wójcicki (@m_wojcicki) 2 marca 2016
@katarynaaa akurat chubiona złosliwość. "Badania" AGB , monopolisty, od których zależa setki mln, są od dawna nader podejrzane
— Rafał A. Ziemkiewicz (@R_A_Ziemkiewicz) 2 marca 2016
Badaniem oglądalności na zlecenie TVP od 2011 roku zajmuje się instytut Nielsen Audience Measurement. Firma ta została wyłoniona w wyniku przetargu ogłoszonego przez telewizję publiczną, pokonując instytut TNS Global (wcześniej TNS OBOP), który dostarczał danych telemetrycznych telewizji publicznej od 1997 roku.
Nielsen Audience Measurement - w odpowiedzi na pytania portalu Wirtualnemedia.pl - poinformował, że ustanowienie grupy wiekowej 16-49 jako komercyjnej nie było decyzją instytutu, ale jest wynikiem ustaleń podmiotów działających na rynku telewizyjnym (reklamodawców, domów mediowych i stacji telewizyjnych).
- Decyzja o zmianie tej grupy nie leży w gestii firmy Nielsen. Odbiorcy naszego badania mają możliwość tworzenia dowolnych grup docelowych powyżej 4 roku życia - informuje instytut.
@R_A_Ziemkiewicz Nie znam się na badaniach ale coraz bardziej mnie irytuje zwalanie na innych gdy się nie ma czym pochwalić.
— kataryna (@katarynaaa) 2 marca 2016
Wirtualne Media