Sezon rowerowy zbliża się wielkimi krokami. Pora wyciągnąć swój sprzęt z zakamarków garażu czy piwnicy i przygotować go do jazdy. Nawet ci kolaże, którzy trzymali swoje rowery pod pokrowcem, powinni przyjrzeć się ich stanowi, by nie doświadczyć przykrych konsekwencji zniszczonych elementów. Oto najważniejsze porady wykonania samodzielnego serwisu rowerowego!
Umyj rower i dobrze wysusz komponenty
Po pierwsze lepiej odstawić na bok myjkę ciśnieniową, jeśli nie masz wprawy w jej używaniu. Serwis rowerowy przed sezonem lepiej wykonać akcesoriami ręcznymi. Wiadro z ciepłą wodą, detergenty, szczotka i gąbka w zupełności wystarczą. Myjąc rower w ten sposób, nie ma szans na wypłukanie smaru z suportu czy kasety. Pamiętaj, by docierać szczotką we wszystkie zakamarki, ale nie zalewać roweru wodą ponad miarę. Lepsze efekty daje gęsta piana i tylko odrobinę wody.
Po takim myciu konieczne jest dokładne wysuszenie roweru. Dobrze jest użyć chłonnych ściereczek i wytrzeć rower łącznie z łańcuchem. Należy usunąć z niego stary smar, dokładnie go umyć i wysuszyć, by można było zaaplikować nowy.
Sprawdź stan ogumienia i kół
Tylko opony trzymają Cię na odpowiednim kursie podczas jazdy. Muszą być w świetnym stanie. Dlatego po umyciu dokładnie przejrzyj wysokość bieżnika, wyjmij delikatnie powbijane kamyki i uzupełnij ciśnienie. Dopiero po tym sprawdź, czy w oponach nie ma pęknięć. Jeśli guma jest sparciała albo ciśnienie nie jest w stanie się utrzymać, to najlepszy moment na wymianę. Lepiej nie odkładać tego na środek sezonu tylko od razu założyć nowe elementy. Taki dokładny serwis rowerowy odpłaci Ci się bezawaryjnym użytkowaniem w najtrudniejszych momentach sezonu.
Dla właścicieli kół bezdętkowych ww. zalecenia również są aktualne. Jedyną różnicą jest wymiana mleczka uszczelniającego na nowe. Nie można tego zrobić bez wyczyszczenia starego, więc właśnie to zrób w pierwszej kolejności.
Linki, hamulce i przerzutki
Naderwania, przerwanie pancerzy, rdza lub poluzowanie – to wszystko może się zdarzyć pod wpływem eksploatacji roweru. Dlatego bardzo dokładnie sprawdź siłę napięcia linek, wszystkie mocowania i pancerze. Jeśli zauważysz, że jakaś linka jest chociaż delikatnie naderwana, szybko wymień ją na nową.
To samo dotyczy kontroli klocków hamulcowych i tarcz. Bardzo dokładnie oczyść je w pierwszym kroku, aby łatwiej było ocenić ich stan. Rozpędź koło wystarczająco i użyj hamulca – tak przekonasz się, czy zatrzymuje koło w odpowiednim czasie. Jeśli to konieczne wyreguluj hamulce.
Na końcu weź pod uwagę przerzutki. Przednia i tylna kaseta powinny płynnie działać, a same przerzutki zapewniać zmianę przełożenia bez trudu. Każdy bieg powinien być sprawdzony po kolei – dopiero wtedy przekonasz się, jak działa. Serwis rowerowy jest praktycznie zakończony.
Pozostałe czynności serwisowania roweru przed sezonem
Gdy masz to wszystko za sobą, pora na sprawdzenie stanu amortyzatorów, pedałów i świateł. Wszystkie te elementy wpływają na Twoje bezpieczeństwo i komfort treningu. Oczywiście, jeśli nie jesteś w stanie wykonać wszystkich tych czynności dokładnie lub wykryjesz usterki, powierz serwis profesjonalistom.
Więcej informacji znajdziesz tutaj: https://bondariew.pl/serwis-rowerowy/