Outsourcing usług w ostatnich latach przeszedł ogromną przemianę. Jeszcze dekadę temu zewnętrzne zespoły sprzedażowe czy usługi księgowe były przede wszystkim sposobem na oszczędności. Dzisiaj coraz częściej stanowią inwestycję w jakość, elastyczność firmy i efektywność prowadzonych procesów. Wachlarz działań możliwych do zlecenia innym firmom jest bardzo szeroki.
Niezależnie od tego, czy powierzenie części działań firmom zewnętrznym motywowane jest ekonomicznie czy funkcjonalnie, decyzja taka powinna zostać poprzedzona refleksją i rozważeniem wszystkich za i przeciw.
Zespoły sprzedażowe
Stworzenie, a później poprowadzenie efektywnego działu sprzedaży nie jest zadaniem łatwym. Wymaga wiedzy, znajomości procesów i umiejętności ich wdrożenia, ustalenia procedur, a wreszcie i posiadania odpowiednich zasobów ludzkich. Sposobem na oszczędność czasu i pieniędzy jest więc zlecenie tych działań na zewnątrz. Współdzielone z innymi klientami zespoły sprzedaży to korzyści finansowe oraz wysoki poziom, można bowiem wykorzystać potencjał doświadczonych pracowników zamiast wdrażać zatrudnionych przez siebie od podstaw. Firma, której powierzone zostają działania sprzedażowe, odpowiada również za bieżące szkolenia, podnoszenie kwalifikacji pracowników oraz monitorowanie jakości ich pracy.
Usługi finansowo-księgowe
Outsourcingowi podlegają również obowiązki związane z działalnością finansowo-księgową: prowadzenie ksiąg, obliczanie wynagrodzeń, dbałość o prawidłową sprawozdawczość rachunkowo-podatkową. W niektórych przypadkach klient może liczyć także na doradztwo oraz organizację procesów związanych z kwestiami rachunkowymi. To także sposób na przeniesienie archiwum czy działań administracyjnych na zewnątrz. Łatwo zatem dostrzec, że outsourcing w tym przypadku oznacza redukcję kosztów i oszczędność czasu, wzrost efektywności, a nawet fizyczną oszczędność miejsca w firmie.
Logistyka
Z outsourcingiem usług logistycznych wiążą się zarówno korzyści, jak i spore ryzyko. Z jednej strony zapewnić można sobie w ten sposób redukcję nakładów poniesionych na działania operacyjne i uzyskać dostęp do dodatkowych możliwości. Z drugiej firmie grozić może wzrost kosztów działalności i zbytnie uzależnienie od wykonawcy w istotnym dla funkcjonowania przedsiębiorstwa obszarze. Decyzja o wyborze outsourcingu w tej dziedzinie nie należy zatem do łatwych i nie w każdej branży sprawdzi się równie dobrze.
Chcąc znaleźć receptę na udany outsourcing, zawsze należy zacząć od sprawdzonego partnera.