Każdy rodzaj strony wymaga innej strategii przy jej pozycjonowaniu oraz użycia innych narzędzi. Każda strona ma bowiem inny charakter, innych odbiorców, a także może służyć do czegoś innego. Coraz popularniejsze jest prowadzenie firmowych blogów. Przyczyn tego jest kilka i oscylują one wokół korzyści marketingowych i promocyjnych. Blogi to też cenne zaplecza dla właściwej strony firmowej. Jak w ogóle zabrać się za pozycjonowanie firmowego bloga? Na co zwrócić uwagę na poszczególnych etapach pracy nad nim i jak przygotować wpisy? Oto krótki poradnik.
Słowa kluczowe
Słowa kluczowe są kwestią, na którą należy zwrócić uwagę oczywiście już podczas redagowania kolejnych wpisów. Jeśli chcesz, aby Twojego bloga można było odnaleźć, wpisując dane wyrażenie w wyszukiwarkę, to przede wszystkim nie ma innego sposobu, aby to osiągnąć, niż zawarcie tego wyrażenia we wpisach. Gdy czegoś nie będzie na Twoim blogu, to Google, ani żadna inna wyszukiwarka tego nie znajdzie – to podstawowa zasada. Dobrze by już sam tytuł w naturalny sposób nawiązywał do słów kluczowych. Nie powinny być one „wepchnięte” bez żadnej logiki i sensownego powodu. Taka optymalizacja każdego wpisu nie może negatywnie wpłynąć na jego przejrzystość i wiarygodność dla czytelnika. Stosuj odmienione słowa kluczowe, w różnych konfiguracjach, przestawionym szeregu słownym, ale ani o nich nie zapominaj, ani nie nadużywaj.
Długość wpisów
Kolejna podstawowa zasada – każdy wpis musi pokazywać, że masz coś do powiedzenia na dany temat. Teksty nieprzekraczające 200-300 znaków to tak naprawdę wstępy do wstępów artykułów. Jeśli pisanie bloga ma w ogóle mieć jakikolwiek sens, to musi on zawierać realną wartość, a tej nie znajdzie się, gdy tekstu będzie jak na lekarstwo. Przecież więcej zdań niż w tak krótkich wpisach, jak wspomniane powyżej, wypowiadasz zapewne zaraz po przywitaniu ze współpracownikami codziennie rano, będąc jeszcze nierozbudzonym i niegotowym do kolejnego dnia pracy. Pisząc bloga, musisz zaprezentować coś więcej – coś wartościowego, co przyciągnie odbiorców. Bez tego ani czytelnik, ani wyszukiwarka i roboty Google’a nie będą patrzyć przychylnie na Twoje działania.
Dbaj o linki
Blog jest pewnego rodzaju bazą wiedzy, niezależnie od tego, jakie tematy na nim poruszasz. Konieczne jest, aby można było się po nim łatwo poruszać. Użytkownik nie powinien mieć problemów z bezpośrednim przejściem od jednego wpisu do poprzedniego, czy na stronę główną. Rozważnie powinno się dodawać również linki z zewnętrznych źródeł. Powinny być one wiarygodne, prowadzić użytkownika w miejsce, którego sam nie obawiałbyś się odwiedzić na swoim sprzęcie. Budujesz w ten sposób swoją wiarygodność, w naturalny sposób zwiększasz ruch na blogu i unikasz groźnych dla pozycji w Google powiązań ze stronami o charakterze niebezpiecznym lub SPAM-u. Jeśli blog ma być Twoim zapleczem, to oczywiście linki powinieneś wykorzystywać jako sposób pozyskania odnośników dla macierzystej strony. Jeśli sama witryna i blog będą ze sobą powiązane tematycznie (a powinny być!), to tworzysz cenną zarówno marketingowo, jak i dla SEO, powiązaną bazę, na której będziesz zyskiwać Ty sam oraz Twoi czytelnicy.
Każdy, kto prowadzi bloga, jest w stanie bez większych kłopotów samodzielnie wykonywać powyższe czynności. Nie wymaga to specjalistycznej wiedzy z zakresu SEO, ponieważ przedstawione porady to naprawdę podstawa, o której nie wolno zapomnieć. Jeśli nie zadbasz o pozycjonowanie bloga już na tak fundamentalnym poziomie, to nawet bardziej skomplikowane lub płatne działania SEO będą jedynie próbą maskowania tego, że Twój blog nie przedstawia sobą zbyt dużej wartości dla odbiorcy. Żadna profesjonalna agencja SEO nie zapewni Ci pierwszych miejsc w Google, jeśli nie przyłożysz się do tego również Ty sam!
Autorem artykułu jest Web Lider - agencja interaktywna oferująca pozycjonowanie stron i kampanie Google AdWords.