DW
W Las Vegas Mercedes zaprezentował prototyp samochodu, który na jednym ładowaniu akumulatora może przejechać nawet 1000 kilometrów.
Ponad 135 lat temu Mercedes-Benz zrewolucjonizował mobilność. Teraz nowy VISION EQXX rewolucjonizuje mobilność elektryczną. Przełomowa technologia, zrównoważony design i ponad 1000 km na jednym ładowaniu.#MercedesBenz #VISIONEQXX pic.twitter.com/8Ysly6cuFT
— Mercedes-Benz PL (@MBPolska) January 4, 2022
Daimler chce udowodnić, że pojazdy z napędem elektrycznym również mogą osiągać duże zasięgi bez konieczności uciążliwego doładowywania akumulatorów. Na targach technologicznych CES w Las Vegas niemiecki producent zaprezentował Vision EQXX, pojazd eksperymentalny, który na kompaktowej baterii może pokonać tysiąc kilometrów bez doładowania.
- Komponenty i szczegóły techniczne samochodu mogą pojawić się w przyszłych pojazdach produkowanych seryjnie za dwa do trzech lat - powiedział członek zarządu Daimlera Markus Schäfer. Menedżer odpowiedzialny za rozwój i zakupy w koncernie powiedział, że samochód będzie testowany na drogach już za kilka miesięcy.
Przedstawiamy najbardziej wydajny model Mercedes-Benz, jaki kiedykolwiek powstał: VISION EQXX. To przejście do nowej ery mobilności elektrycznej z zasięgiem ponad 1000 km na jednym ładowaniu i zużyciem energii poniżej 10 kWh na 100 kilometrów.#MercedesBenz #VISIONEQXX pic.twitter.com/ss8rsEBJtQ
— Mercedes-Benz PL (@MBPolska) January 4, 2022
Kompaktowa bateria
Szef Daimlera Ola Källenius oświadczył, że pojazd eksperymentalny pokazuje "jak wyobrażamy sobie przyszłość samochodu elektrycznego". Wyposażony został w baterię, która zmieściłaby się także w małym samochodzie. Bateria w EQXX jest o połowę mniejsza i prawie o jedną trzecią lżejsza od dotychczasowych. Pojemność baterii pozostaje jednak prawie identyczna dzięki zwiększeniu gęstości energii o jedną piątą.
Oprócz baterii Daimler osiągnął postępy w dziedzinie aerodynamiki i wyposażenia, aby zbudować lekki, a tym samym energooszczędny samochód. Sam koncern nazywa go "mistrzem wydajności", który osiąga najwyższe wartości w zakresie aerodynamiki i masy. Szczególnie wyróżnia się niskim współczynnikiem oporu powietrza. Ponadto, według Daimlera, pojazd posiada układ napędowy o sprawności 95 procent, co stanowi nawet o dziesięć procent więcej niż w przypadku konwencjonalnych samochodów elektrycznych. Sprawność silnika elektrycznego definiowana jest w elektrotechnice jako stosunek mocy użytecznej (mocy mechanicznej na wale silnika) do mocy pobieranej.
Nowe materiały
Aby zmniejszyć masę pojazdu, Daimler stosuje zupełnie nowe materiały. Na przykład klamki drzwi wykonane są z syntetycznego jedwabiu, a dywany we wnętrzu z włókien bambusowych. Zamiast skóry w EQXX zastosowano powierzchnie z kaktusów. Po zewnętrznej stronie dachu cienkie jak wiór panele słoneczne mają zaopatrywać w energię system akumulatorów, a stal na karoserię pochodzi w stu procentach ze złomu.
Who knows how to build the best EV? The winners are the elements: #Air, #Gravity and #Energy!
— Mercedes-Benz Press (@MB_Press) December 23, 2021
Over 135 years of mastering the elements puts our new EV in the lead: the VISION EQXX – stay tuned for the world premiere on January 3, 2022, at 6:00 p.m. (CET).#VISIONEQXX pic.twitter.com/RGWLOEakex
Daimler ma obecnie problemy w produkcji spowodowane niedoborem półprzewodników. Według Schäfera sytuacja taka utrzyma się w pierwszej połowie roku. - To nadal będzie nam towarzyszyć - powiedział w Las Vegas. W drugiej połowie roku sytuacja może się jednak nieco uspokoić.
Niedobór półprzewodników i innych komponentów elektronicznych jest problemem dla całego przemysłu motoryzacyjnego.
REDAKCJA POLECA