Szukaj w serwisie

×
8 maja 2019

Elektryczne autostrady. W Niemczech otwarto testowy odcinek dla ciężarówek napędzanych prądem

W Hesji otwarto pierwszy testowy odcinek autostrady dla ciężarówek napędzanych prądem z biegnących górą przewodów. Jeśli test przebiegnie pozytywnie, nastąpi elektryfikacja kolejnych autostrad.

Na niemieckich autostradach przybywa ciężarówek. Niemiecki rząd walcząc z emisją dwutlenku węgla, zakłada w swoich planach klimatycznych, że do 2050 roku doprowadzi do bezemisyjnego transportu towarowego. Jeden ze sposobów jest właśnie testowany w Hesji. W ramach projektu ELISA (Zelektryfikowany Innowacyjny Ciężki Transport Drogowego na Autostradach) na pięciokilometrowym odcinku autostrady zainstalowano pięć przewodów nad prawym pasem w obu kierunkach.

W najbliższych latach na tej „e-Highway” będą kilka razy dziennie jeździć ciężarówki napędzane prądem doprowadzanym z przewodów elektrycznych nad autostradą. Energia będzie doprowadzana z odnawialnych źródeł. Na realizację projektu niemiecki rząd przeznaczył 15 milionów euro.

Ambitny cel ochrony środowiska

Zbudowany system pozwoli sprawdzić w praktyce, jak elektryczne ciężarówki są w stanie zintegrować się z tradycyjnym ruchem drogowym, np. podczas manewru wyprzedzania, gdy zostaną zmuszone do opuszczenia swojego pasa. Zakłada się, że po odłączeniu od naziemnej linii zasilającej, ciężarówka będzie napędzana naładowaną wcześniej z górnych przewodów baterią, do której ma też trafiać energia uwalniana podczas hamowania. Po rozładowaniu baterii hybrydowy silnik diesla ma umożliwić przemieszczanie się pojazdu po drodze standardowej.

Wkrótce podobne projekty wystartują w Badenii - Wirtembergii i Szlezwiku - Holsztynie. Testy pozwolą na zgromadzenie danych, które określą opłacalność rozbudowy tej technologii na kolejnych autostradach.

W Niemczech każdego roku przewozi się drogami towary o łącznej wadze 4,5 miliarda ton. Ponad 70 procent przewożone jest samochodami z silnikami spalinowymi. Pociągi towarowe jako opcja przyjazna środowisku, przewożą zaledwie 20 procent towarów. Przeniesienie znacznej części transportu na tory wydaje się mało realne. Osiągnięcie ambitnego celu, jakim jest bezemisyjny transport towarów w roku 2050, zależy więc od nowych rozwiązań. Jeśli ta koncepcja okaże się sukcesem, transport drogowy w Niemczech czeka rewolucja.



Polub nas na Facebooku, obserwuj na Twitterze


Czytaj więcej o: