Szukaj w serwisie

×
31 marca 2025

TVP, TVN i Polsat zorganizują wspólną debatę prezydencką 2025

Warszawa, 31 marca 2025 r. – Trzy największe polskie stacje telewizyjne: Telewizja Polska, TVN i Polsat, przygotowują wspólną debatę prezydencką przed zaplanowanymi na maj wyborami. To pierwsza tego typu inicjatywa w historii polskich kampanii wyborczych, która – jeśli dojdzie do skutku – może istotnie wpłynąć na przebieg końcowej fazy kampanii.

Fot. Matt C / unsplash

Zgodnie z propozycją, debata miałaby się odbyć 12 maja o godzinie 20:00, na sześć dni przed pierwszą turą głosowania. Udział będą mogli wziąć wyłącznie kandydaci, którzy zebrali wymaganą liczbę 100 tysięcy podpisów poparcia, co jest warunkiem rejestracji w wyborach prezydenckich.


Kandydaci deklarują gotowość do udziału

Do udziału w debacie zadeklarowali się już najważniejsi kandydaci. Rafał Trzaskowski, reprezentujący Koalicję Obywatelską, podkreślił potrzebę merytorycznej dyskusji. Karol Nawrocki, kandydat Prawa i Sprawiedliwości, wezwał do debaty na temat bezpieczeństwa państwa, proponując jej przeprowadzenie w Końskich.

Sławomir Mentzen z Konfederacji stwierdził w mediach społecznościowych, że oczekuje konfrontacji programowej, a Szymon Hołownia, kandydat Trzeciej Drogi, wyraził gotowość do udziału w otwartym dialogu, w szczególności z Mentzenem. Również Magdalena Biejat z Nowej Lewicy oraz Adrian Zandberg z Partii Razem zapowiedzieli, że są gotowi do debaty.


Debata prezydencka 2025 – wspólna inicjatywa trzech nadawców

Wspólna inicjatywa TVP, TVN i Polsatu to wydarzenie bez precedensu. Dotychczas debaty prezydenckie były organizowane oddzielnie przez poszczególne redakcje, co często prowadziło do napięć i rezygnacji ze strony niektórych kandydatów. Przypomnieć można sytuację z 2020 roku, gdy Andrzej Duda nie wziął udziału w debacie organizowanej przez TVN i Onet, a Rafał Trzaskowski odmówił udziału w debacie TVP w Końskich.

Planowana współpraca największych nadawców może przełamać dotychczasowe ograniczenia i przyczynić się do bardziej pluralistycznej i wyważonej formuły dyskusji.


Ramy prawne i znaczenie wydarzenia

Zgodnie z artykułem 120 Kodeksu wyborczego, Telewizja Polska, jako nadawca publiczny, zobowiązana jest do organizacji co najmniej jednej debaty prezydenckiej w trakcie kampanii. Wytyczne Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nakładają obowiązek zapewnienia równego dostępu dla wszystkich kandydatów.

Udział TVN i Polsatu w organizacji wydarzenia może znacząco poszerzyć zasięg debaty i wpłynąć na poziom społecznego zainteresowania. Ostateczne szczegóły dotyczące formatu, prowadzących oraz miejsca debaty mają zostać ogłoszone w najbliższych dniach.


Kiedy wybory prezydenckie 2025?

Pierwsza tura wyborów prezydenckich odbędzie się 18 maja 2025 r., a ewentualna druga tura – 1 czerwca. Jeśli debatę uda się zorganizować zgodnie z planem, stanie się ona jednym z najważniejszych momentów końcowego etapu kampanii, oferując wyborcom możliwość bezpośredniego porównania kandydatów i ich programów.

W sytuacji rosnącej polaryzacji politycznej, wspólna debata może mieć istotne znaczenie dla jakości debaty publicznej i sposobu podejmowania decyzji wyborczych przez obywateli.

DF, thefad.pl / Źródło: PAP, TVP Info, RMF24, Rzeczpospolita, Press.pl

 



Polub nas na Facebooku, obserwuj na Twitterze


Czytaj więcej o:



 
 

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji jest dostępnych na stronie Wszystko o ciasteczkach.

Akceptuję