Organizatorem Dni Czerwonego Nosa, czyli Red Nose Days, jest Comic Relief - brytyjska organizacja charytatywna finansująca i organizująca szereg projektów mających na celu niesienie szeroko rozumianej pomocy potrzebującym w Wielkiej Brytanii i Afryce.
Organizacja została powołana do życia w roku 1985, przez ludzi ze środowiska brytyjskiej kultury i rozrywki, przede wszystkim twórców seriali i programów komediowych (stąd nazwa, w wolnym tłumaczeniu oznaczająca „komiczną pomoc”). Jej wizytówką stały się organizowane co dwa lata od 1988 Dni Czerwonego Nosa (Red Nose Days), przypominające nieco polskie finały Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, z tą różnicą, że zwieńczeniem okresu zbierania pieniędzy jest wielki wieczorny show telewizyjny, w którym klipy na temat działalności organizacji przeplatane są z występami znanych postaci kultury masowej w nietypowych dla nich rolach. Szczególną tradycją jest przygotowywanie na ten dzień odcinków specjalnych najpopularniejszych w danej chwili seriali komediowych, do których często zapraszani są goście z pierwszych stron gazet.
Pomysłodawcą powstania Comic Relief był Richard Curtis, wówczas współscenarzysta Czarnej Żmii. Miała być to odpowiedź środowiska brytyjskiej rozrywki na klęskę głodu w Etiopii. Oficjalna inauguracja działalności organizacji miała miejsce 25 grudnia 1985 w obozie dla etiopskich uchodźców w Sudanie i była transmitowana na żywo w BBC, która do dziś jest głównym partnerem medialnym organizacji. Idea show z udziałem gwiazd była inspirowana tzw. Balami Tajnego Policjanta (Secret Policeman's Balls), organizowanymi w podobnej formule przez Amnesty International. Pierwszy taki spektakl odbył się w kwietniu 1986 w Londynie i był retransmitowany w BBC. Oficjalny Dzień Czerwonego Nosa (nazwa wzięła się od logo organizacji, którym jest czerwony, sztuczny nos - taki jaki przyczepiają sobie klauni) odbył się po raz pierwszy dwa lata później.
Odbywają się co dwa lata w połowie marca. Są finałem wielkiej akcji zbierania pieniędzy, które można podarować albo po prostu przekazując je organizacji (zbierają je m.in. wolontariusze) albo kupując jeden z licznych gadżetów z logo Comic Relief, dystrybuowanych w sieci hipermarketów Sainsbury's. Podstawową zasadą finansów organizacji jest tzw. reguła złotego funta, mówiąca, że każdy funt przekazany przez osoby indywidualne jest na wagę złota i nie może być wykorzystany inaczej, niż na działalność operacyjną organizacji. Koszty administracyjne są pokrywane z przeznaczonych specjalnie na ten cel datków od firm, które w zamian mogą liczyć na reklamę podczas wydarzeń związanych z Dniem. Wszyscy celebryci biorący udział w akcjach Comic Relief robią to za darmo, zaś koszty związane z produkcją telewizyjną są pokrywane przez BBC. Zwieńczeniem dnia jest specjalny program nadawany od 19:00 do późnych godzin nocnych na BBC One. Każda edycja Dnia ma także swój oficjalny singel, z którego sprzedaży cały dochód zasila konto organizacji.
Źródło: Wikipedia