Do niedawna emotki wyłącznie urozmaicały nasze rozmowy. Obecnie wkradły się do języka pisanego, stając się powszechną formą komunikacji, zwłaszcza internetowej. Emotki odnalazły swoje miejsce również w relacjach firma–klient, tworząc tzw. emoji marketing. Zobacz, w jaki sposób możesz wykorzystać emotki w komunikacji z otoczeniem.
Buźki wyrażające emocje
Większość z nas to wzrokowcy, dlatego tak chętnie korzystamy z emotek. Komunikat, który jest urozmaicony emotkami lub informacja, która składa się wyłącznie z nich, są znacznie bardziej czytelne i zrozumiałe dla odbiorcy. Emotki niwelują pojawiające się w rozmowach nieporozumienia, a dodatkowo potrafią polepszyć nastrój, wzbudzić zaufanie i sympatię.
Emoji, czy emotikon?
Emoji w przeciwieństwie do emotikon zmienia się, często automatycznie, z symbolu tekstowego (emotikona) w graficzną ikonkę (emoji). Dlatego też mamy znacznie większy wybór emoji, które mogą wyrażać o wiele więcej niż tylko emocje. Emoji to znaki graficzne, które przedstawiają także: różne przedmioty, rośliny, miejsca i zwierzęta. Stosując komunikaty graficzne, na pewno zaciekawisz i przede wszystkim zaangażujesz odbiorców.
Funkcje emotek
Emotki w komunikacji:
- ocieplają wydźwięk wypowiedzi,
- wyrażają więcej niż słowa,
- pokazują mniej formalną stronę marki,
- przekazują emocje,
- wyrażają przekaz,
- są humorystycznym dodatkiem do przekazu tekstowego,
- nadają luźniejszy ton wypowiedzi,
- przykuwają uwagę,
- mogą stanowić wyróżnik na tle konkurencji,
- zwiększają zaangażowanie,
- skracają dystans,
- zachęcają do podjęcia określonego działania (komentarz, lajk, zapis do newslettera, zakup),
- ich uniwersalność sprawia, że są zrozumiałe dla większego grona odbiorców.
*zastanawiasz się, w jaki sposób dotrzeć do większej liczby odbiorców, jednocześnie zwiększając obroty? Skontaktuj się z nami – https://cluegroup.pl/, pomyślimy razem nad tym, jak zoptymalizować Twoją stronę firmową.
Emoji marketing
Emotek używamy już nie tylko w prywatnych wiadomościach – obecnie są one równie chętnie wykorzystywane przez firmy podczas komunikacji z klientami czy nawet partnerami biznesowymi.
Zastanawiasz się, jak z nich korzystać? Przede wszystkim swobodnie – emotki są znane i rozumiane, dlatego stanowią narzędzie marketingowe, w którym na pewno możemy dostrzec duży potencjał.
Po co używać emotek w komunikacji?
Ludzki mózg aktywuje się po rozpoznaniu emotek, które stanowią dla niego niewerbalny sygnał emocjonalny. Po ich zobaczeniu reagujemy automatycznie na zasadzie zbliżonej do sytuacji, kiedy zobaczylibyśmy podobną reakcję na twrzy rozmówcy w realu. Emotki oddziaływają na nasze stany emocjonalne, zmieniają naszą mimikę i kształtują nasze samopoczucie.
Gdzie wykorzystać emotki?
Jeśli chcesz wywołać u odbiorcy określone emocje, warto skorzystać z emotek, które sprawdzą się w:
- komunikacji pośredniej i bezpośredniej,
- komunikatach w mediach społecznościowych,
- kampaniach reklamowych,
- pozyskiwaniu informacji zwrotnej na temat oferty.
Na co zwracać uwagę?
Zanim użyjesz emotki, zastanów się nad:
- kontekstem – dostosowanie do przekazu,
- umiarem – czasem mniej znaczy więcej,
- dopasowaniem do specyfiki branży,
- znaczeniem emotki – poprawne zrozumienie symboliki i interpretacja,
- dopasowaniem do grupy odbiorców.
Przykłady:
Wiele marek chętnie sięga po emotki w komunikacji z klientami, próbując nakłonić ich do określonej reakcji czy zachowania. Najbardziej kreatywne przykłady to:
- zamawianie jedzenia – Domino’s Pizza,
- spersonalizowane aplikacje marek, np.: IKEA, Coca-Cola, Starbucks,
- kampania społeczna – WWF,
- spot reklamowy – McDonald’s,
- notka prasowa – Chevrolet,
- zaproponowanie wyrażania ulubionego fragmentu książki za pomocą emotek – Penguin Random House,
- animowany komunikat – PETA,
- kampania reklamowa – Durex, czy General Electric.
Przemyślane stosowanie emotek w komunikacji może poprawić relację z klientem, ponieważ to właśnie emotki są odpowiednikiem mimiki i tonu w cyberprzestrzeni.