Jurek Owsiak
Rozpatrując moją skargę proszę wziąć pod uwagę obowiązek równego traktowanie wszelkich nadawców przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji
W związku z ukaraniem Spółki TVN SA za sposób relacjonowania w programie TVN 24 wydarzeń w Sejmie RP i pod Sejmem RP w dniach 16 – 18 grudnia 2016 r. a przez to naruszenie:
„artykułu 18 ust. 1 i 3 ustawy o radiofonii i telewizji poprzez propagowanie działań sprzecznych z prawem i sprzyjanie zachowaniom zagrażającym bezpieczeństwu”,
niniejszym wnoszę skargę na działania Telewizji Polskiej S.A., która w 2017 roku nie podała żadnych informacji na temat już nie tylko ogólnopolskiego, ale ogólnoświatowego 25. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Fundacja WOŚP rozpoczęła swoją działalność 26 lat temu, sztab główny pierwszego Finału WOŚP mieścił się przy ul. Jana Pawła Woronicza, gdzie była i jest siedziba Telewizji Polskiej.
Telewizja Polska wraz ze mną, Jerzym Owsiakiem, oraz Walterem Chełstowskim wspólnie rozpoczęła emisję Finałów WOŚP i robiła to nieprzerwanie przez 24 lata. To sprawiło, że Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy za blisko 825 milionów złotych kupiła prawie 45 tys. urządzeń medycznych, które pracują w niemal wszystkich polskich szpitalach. Te zakupy uratowały życie i zdrowie setek tysięcy Polaków. Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy jest dzisiaj dobrem narodowym, co potwierdzają liczne badania opinii Polaków. Dla przykładu:
- Według Badań przeprowadzonych przez Millward Brown SMG/KRC w 2011 roku 97% Polaków zna Fundację, 92% oglądało w telewizji jej finały. 11% Polaków, czyli co 10 obywatel naszego kraju, było minimum raz wolontariuszami w czasie zimowych zbiórek.
- Niezmiennie od 2002 roku według badań Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS) nasza Fundacja znajduje się na pierwszym miejscu instytucji życie społecznego w Polsce cieszących się największym zaufaniem Polaków. Na szczycie rankingu zaufania znalazły się także inne organizacje pozarządowe – Caritas cieszący się zaufaniem 83% badanych, oraz PCK któremu ufa 79% osób. Na dalszych miejscach znajdują się m.in. wojsko (79% zaufania), policja (65% zaufania) czy na przykład Rzecznik Praw Obywatelskich (63% zaufania).
- W 2016 roku Marka Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy zajęła drugie miejsce wśród 50 najsilniejszych marek w Polsce w rankingu najsilniejszych marek BAV a pierwsze miejsce wśród marek o największym szacunku.
Bezprecedensowe wymazanie serduszka z kurtki jednego z rozmówców w trakcie rozmowy emitowanej w programach informacyjnych TVP było dla milionów Polaków wspierających Orkiestrę na całym świecie czynem absolutnie niezrozumiałym i dyskredytującym ćwierć wieku niezwykłych działań społecznych.
W ciągu tego roku Wiadomości ani razu nie poinformowały Polaków o efektach zbiórki, chociaż Pan Prezes Jacek Kurski w liście do Fundacji z dnia 19.10.2016 obiecał:
Telewizja Polska S.A. nie uchyli się od informowania o przebiegu i rezultacie corocznej zbiórki Orkiestry na swoich antenach.
Brak informacji o działalności Fundacji WOŚP, a także wymazywanie naszego symbolu to, moim zdaniem, zaplanowany i z wielką rzetelnością realizowany cel zadanie dyskredytowania pracy Fundacji.
Kolejnym przykładem potwierdzającym taką właśnie intencję TVP było unikanie informacji o organizowanym przez Fundację WOŚP festiwalu Przystanek Woodstock. Festiwal od lat otrzymuje bardzo dobre opinie służb profesjonalnych odpowiedzialnych za bezpieczeństwo – policji, straży pożarnej, a także gospodarzy województwa lubuskiego – m.in. Urzędu Marszałkowskiego. Przystanek Woodstock jest przykładem świetnie zorganizowanego, kilkudniowego festiwalu, którego hasłem przewodnim jest „Stop przemocy! Stop narkotykom!”. Liczne opinie organizacji społecznych walczących z narkotykami i wszelkimi uzależnieniami, które są obecne na Przystanku Woodstock, zawarte w regularnie publikowanych raportach potwierdzają, że uczestnicy Przystanku Woodstock stosują się do zasad bezpieczeństwa, zachowują się mądrze i odpowiedzialnie, tworząc niezwykłą w dzisiejszych czasach obywatelską społeczność.
W 2015 roku Festiwal otrzymał w Los Angeles bardzo prestiżowe wyróżnienie - International Music Industry Awards - za swoją kreatywność, odpowiedzialność i wizjonerstwo.
Jedyną wiadomością, która ukazała się na temat ostatniej edycji festiwalu w Telewizji Polskiej był komentarz do niechlujnie, czyli źle przetłumaczonego artykułu z Daily Star, w którym komentarzu TVP usiłowała wmówić telewidzom, że był to „najobskurniejszy festiwal świata”.
Dla przykładu według Press-Service Monitoring Mediów polskie media papierowe, elektroniczne, a także Internauci poświęcili festiwalowi blisko 600 000 wzmianek, co czyni Przystanek Woodstock najbardziej medialnym i najlepiej ocenianym polskim festiwalem. Drugiemu w kolejności Festiwalowi Opener poświęcono w przekazie medialnym 10 razy mniej uwagi. Komentarz Telewizji Polskiej nie dość, że skrajnie nieobiektywny, kuriozalny i krzywdzący, dodatkowo był jedynym w ich przekazie na temat Festiwalu.
Wielokrotnie wysyłałem publiczne zapytania do Pana Jacka Kurskiego, a także do KRRiT, dlaczego w sposób uporczywy i konsekwentny pomijana jest w informacyjnej misji TVP działalność Fundacji WOŚP.
W moim odczuciu tłumaczenie, że w Polsce istnieje kilkadziesiąt tysięcy organizacji, fundacji i wszystkie mają te same prawa jest tłumaczeniem wymijającym i w żaden sposób nie wyjaśniającym postawy, jaką przyjmuje Telewizja Narodowa wobec WOŚP. Dla porównania, ostatni Finał Szlachetnej Paczki, któremu także w Wielkiej Orkiestrze kibicowaliśmy, relacjonowany był na antenach Grupy TVN, stacja TVN24 była oficjalnym patronem, a jednak w niczym nie przeszkadzało to, aby 9 grudnia w głównym Wydaniu Wiadomości ukazała się obszerna informacja na temat przebiegu akcji.
Działalność TVP wobec WOŚP to nie jedyny przykład na stronniczość przekazu Telewizji Polskiej.
Bliskie działaniom Fundacji jest środowisko medyczne, dlatego z ogromną dezaprobatą przyjęliśmy również wiadomości przekazywane na antenach TVP a dotyczące strajku rezydentów. Poruszyła nas nieprawdziwa wiadomość o jednej ze strajkujących osób sugerująca, że podróżuje po świecie i ma lekki stosunek do swoich zawodowych obowiązków. Okazało się, że wyjazdy te były związane z uczestnictwem w misjach pomocowych m.in w Kurdystanie i Tanzanii. To jeden z wielu przykładów nierzetelnych informacji związanych z medycyną, którą na co dzień zajmuje się WOŚP.
Od dłuższego czasu pytam także Pana Jacka Kurskiego, a w tym momencie, także i Was, członków Rady – czy płacicie Państwo abonament?
Ja w tym i zeszłym roku publicznie pokazywałem rachunek z Poczty Polskiej za opłacenie abonamentu. Jako człowiekowi, który te sprawy ma uregulowane i obywatelowi tego kraju - należy mi się odpowiedź od osoby zarządzającej publicznym podmiotem, czyli Prezesa Zarządu TVP Jacka Kurskiego. Nigdy takiej odpowiedzi nie otrzymałem, co pokazuje daleko idącą nonszalancję prezentującą jego stosunek do nie tylko mnie, ale także do Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.
Zgodnie z art. 21 ustawy o Radiofonii i Telewizji z dnia 29 grudnia 1992 roku publiczna radiofonia i telewizja realizuje misję publiczną, oferując, na zasadach określonych w ustawie, całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom, zróżnicowane programy i inne usługi w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujące się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu.
Stoję na stanowisku, iż informowanie społeczeństwa przez nadawcę publicznego jakim jest Telewizja Polska S.A. o działalności Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, w tym w szczególności o Finale WOŚP jest realizacją misji publicznej, co stanowi w świetle przepisów powyższej ustawy obowiązek publicznej telewizji. Dodatkowo zgodnie art. 23a ustawy Radiofonii i Telewizji Jednostki publicznej radiofonii i telewizji stwarzają organizacjom pożytku publicznego (jaką jest Fundacja WOŚP), o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, możliwość nieodpłatnego informowania o prowadzonej przez te organizacje działalności nieodpłatnej.
Biorąc pod uwagę powyższe wnoszę skargę na działania Telewizji Polskiej S.A., które polegają na nieinformowaniu polskiego społeczeństwa o działalności Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy i wnoszę o podjęcie stosownych działań, na podstawie których Krajowa Radiofonii i Telewizji nakaże Telewizji Polskiej S.A. informowanie w swoich programach o działalności Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, w tym o 26 Finale WOŚP, który odbędzie się w dniu 14 stycznia 2018 roku (jego celem będzie pozyskanie środków „dla wyrównania szans w leczeniu noworodków”).
Rozpatrując moją skargę proszę wziąć pod uwagę obowiązek równego traktowanie wszelkich nadawców przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.
Jednocześnie wnoszę o niezwłoczne poinformowanie o sposobie załatwienia mojej skargi i wniosku o podjęcie stosowanych działań wobec Telewizji Polskiej S.A.
Jerzy Owsiak