TheFad.pl – Polska i Świat. Opinie i komentarze

Dlaczego niektóre banki nie wdrażają WCAG? Problemy niepełnosprawnych klientów w Internecie

Osoby niepełnosprawne napotykają w swoim życiu na mnóstwo barier. Nie inaczej jest w internecie, gdzie bariery te mają głównie charakter techniczny, przez co ich dostęp do usług internetowych jest znacznie utrudniony. Dlatego też znaczenia nabiera projektowanie w duchu dostępności – WCAG. Produkty tworzone zgodnie z takimi wytycznymi są nie tylko przyjazne dla osób niepełnosprawnych, ale też są wygodne w obsłudze, oraz funkcjonalne.

Poniżej przedstawiono kilka problemów, jakie napotykają osoby z niepełnosprawnością podczas korzystania z nowych technologii, oraz jakie są możliwe ułatwienia, które zwiększają dostępność.

1.    Problemy, na jakie natrafiają osoby niepełnosprawne w internecie

Pomimo że nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę to osoby niepełnosprawne lub starsze mogą mieć duże problemy podczas korzystania ze stron internetowych, aplikacji, czy też usług oferowanych w sieci. Poniżej przedstawione są przykłady, z jakimi „demonami” musi się zmierzyć każda grupa osób z niepełnosprawnością.

Dodatkowo warto zaznaczyć, że również osoby w pełni zdrowe i sprawne, odnoszą korzyści płynące z trzymania się przez autorów stron internetowych zasad dostępności. Wynika to z faktu, że dobrze zaprojektowane witryny są wygodniejsze w obsłudze, bardziej czytelne, użyteczne, oraz intuicyjne. Co ciekawe, serwisy stosują się do wytycznych WCAG, są też bardziej przyjazne tak zwanym robotom, które odpowiedzialne są za pozycję strony w wyszukiwarkach internetowych, a to ma ogromne znaczenie zwłaszcza dla witryn sklepów online.

2.    Co to jest WCAG

WCAG, są to wytyczne, które dotyczą dostępności treści internetowych dla osób niepełnosprawnych. Jest to zbiór dokumentów, które po raz pierwszy zostały opublikowane w 1999 roku przez WAI (Web Accessibility Initiative) i dotyczą one zasad, według których powinny być tworzone strony internetowe. Dziewięć lat później w roku 2008 wprowadzono kolejne standardy, czyli WCAG 2.0 a w roku 2018 świat poznał aktualizację standardów, czyli WCAG 2.1. Ostatnia aktualizacja odpowiedzialna jest przede wszystkim za zmiany, które związane są ze sposobem interakcji ludzi z interfejsem stron internetowych, oraz urządzeń mobilnych (największy nacisk kładziony jest tutaj na usługi mobilne, czyli dotykowe). Trzeba pamiętać, że wszystkie wcześniejsze ustalenia z poprzednich wersji WCAG zostały zachowane, jednak opis części z nich został wzbogacony o dodatkowe objaśnienia. Wszystkie wytyczne zawarte w WCAG mają podstawowe zadanie, mianowicie zwiększenie ilości serwisów, które będą dostępne zarówno dla osób zdrowych, jak i dla osób z niepełnosprawnościami, ponieważ stanowią oni aż 1/7 całej populacji. Warto też pamiętać, że osoby niepełnosprawne bardzo często korzystają tylko z klawiatury, która jest alternatywą dla urządzeń służących do nawigacji takich jak mysz komputerowa, czy touchpad. Dlatego podczas budowania strony, należy pamiętać, aby każdy, bez wyjątku mógł się po niej swobodnie poruszać.

3.    Dlaczego niektóre banki nie wdrażają WCAG

Ludzie coraz częściej korzystają z Internetu, aby śledzić swoje transakcje finansowe, sprawdzić saldo kont, przesyłać środki, lub płacić rachunki. Za pomocą aplikacji internetowej mogą też skonfigurować alerty, wypłacać czeki, czy zmieniać ustawienia konta. Są to funkcje, które przydają się każdemu – zarówno osobie zdrowej, jak i tej z niepełnosprawnością, dlatego dostępność sieci ma tak kluczowe znaczenie. Usługi oraz aplikacje mobilne muszą spełniać wymagania techniczne wytycznych dotyczących dostępności do treści internetowy, czyli WCAG. Niestety według badań istnieje wciąż wiele barier, które uniemożliwiają osobom niepełnosprawnym na swobodne korzystanie z bankowości internetowej. Powodem takiego stanu rzeczy są wciąż funkcjonujące mity dotyczące dostępności online, finansów, oraz samych osób z niepełnosprawnościami. Mity te dotyczą, chociażby tego, że:

Jak widać, część tych barier spowodowana jest niewiedzą, oraz nieznajomością zarówno przepisów prawnych, jak i samych potrzeb osób niepełnosprawnych. Instytucje finansowe, które zwracają uwagę na indywidualne potrzeby każdego klienta, pokazują, że są organizacjami świadomymi. Wysyłają również jasny komunikat, że zależy im na robienie interesów z każdym klientem, nie dzieląc ich na lepszych, czy gorszych. Oznacza to, że każdy bank powinien tworzyć strony oraz aplikacje mobilne zgodnie z wytycznymi WCAG, zarówno ze względów prawnych, jak i PRowych.

Więcej informacji znajdziesz na stronie: https://ttpsc.com/pl/wcag/

Exit mobile version