Szukaj w serwisie

×
28 lipca 2017

Zakupy przez internet w granicach Unii będą bezpieczniejsze. Komisja Europejska uprościła procedury reklamacji

Zakupy przez internet są coraz popularniejsze w UE, ale ewentualne zwroty i reklamacje wciąż wymagają przejścia skomplikowanych procedur. Komisja Europejska chce uprościć ten proces.

Fot. pixabxay

KE podjęła kolejne działania mające na celu usprawnienie procesów związanych z polityką ochrony konsumenta. Od 14 lipca 2017 r. wszyscy obywatele mogą składać przez Internet skargi na sprzedawców w przypadku roszczeń do kwoty 5 tys. euro.

Wzrasta zaufanie do zakupów przez internet

Z ostatnich danych dla rynków konsumenckich wynika, że zaufanie konsumentów do handlu elektronicznego stale rośnie. W ciągu dziesięciu lat odsetek Europejczyków, którzy robią zakupy online prawie się podwoił (z 29,7 proc. w 2007 r. do 55 proc. w 2017 r.). Poziom zaufania konsumentów wzrósł o 12 pkt. proc. w przypadku zakupu od sprzedawców detalicznych mających siedzibę w tym samym kraju oraz o 21 pkt. proc. w przypadku zakupów w innych państwach członkowskich UE.

Warto zaznaczyć, iż pomimo wzrostu zaufania, sprzedawcy detaliczni wciąż wykazują obawy przed wymianą handlową z klientami pochodzącymi z innych państw członkowskich. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jestryzyko oszustwa. Wciąż istnieją także utrudnienia w płatnościach w sprzedaży międzynarodowej: 13 proc. ankietowanych zgłosiło problem polegający na odmowie przyjęcia płatności, a 10 proc. spotkało się z odmową dostawy produktów do kraju ich zamieszkania.

Przeszkodę stanowią także rozbieżne uregulowania prawne, zarówno podatkowe oraz te, które dotyczą prawa umów i ochrony konsumentów w poszczególnych krajach unijnych. Aż ponad jedna trzecia konsumentów nie decyduje się na składanie skarg i reklamacji z takich powodów jak zbyt długi przewidywany czas reklamacji lub niewielka wartość towaru do zwrotu.

Fot. pixabay

Poprawa w szybkości rozpatrywanych skarg

14 lipca br. Komisja Europejska uruchomiła platformę internetową umożliwiająca złożenie reklamacji w przypadku transakcji międzynarodowych dokonanych przez Internet przy roszczeniach do kwoty 5 tys. euro.

Aby móc skorzystać z tego rozwiązania muszą być spełnione dwa warunki: składający skargę bądź reklamację musi być mieszkańcem jednego z państw UE, a firma do której adresowane są roszczenia musi być zarejestrowana w UE.

W jaki sposób składać skargę bądź reklamacje?

Dostęp do platformy internetowej umożliwiającej złożenie reklamacji znajdziesz TUTAJ

 

(df) thefad.pl / Źródło: Angelika Gieraś | EURACTIV.pl



Polub nas na Facebooku, obserwuj na Twitterze


Czytaj więcej o:



 
 

Exit mobile version

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji jest dostępnych na stronie Wszystko o ciasteczkach.

Akceptuję