TheFad.pl – Polska i Świat. Opinie i komentarze

PO prezentuje film, w którym dowodzi, że można było uniknąć katastrofy w Smoleńsku

W przeddzień 7. rocznicy katastrofy smoleńskiej podczas konferencji prasowej przewodniczący klubu parlamentarnego Platformy Obywatelskiej Sławomir Neumann oraz poseł Marcin Kierwiński zaprezentowali film „Dlaczego?” ukazujący siedem momentów, w których załoga TU-154M mogła uniknąć katastrofy 10 kwietnia 2010r.

PO wskazuje możliwości, z których niestety nie skorzystano. 

1. Załoga w dzień wylotu przybyła na lotnisko spóźniona o 30 min., przez co miała mniej czasu na przygotowanie się przed lotem.

Z czterech członków załogi tylko technik pokładowy miał ważne uprawnienia, aby wsiąść do samolotu. Mimo to dowódca gen. Błasik złożył prezydentowi meldunek o gotowości załogi do lotu.

Fot. Zrzut z ekranu youtube / Platforma Obywatelska

2. Kontroler białoruski informuje: W Smoleńsku mgła. Warunki pogodowe są poniżej minimów.

Dowódca „Jaka – 40” informuje: Ogólnie przecz biorąc to p… tutaj jest. Widać jakieś czterysta metrów około o na nasz gust podstawy są poniżej 50 m grubo. No, nam się udało tak w ostatniej chwili wylądować

Fot. Zrzut z ekranu youtube / Platforma Obywatelska

3. O godz. 8:26 kapitan samolotu informuje dyrektora protokołu dyplomatycznego o trudnych warunkach atmosferycznych nas lotniskiem w Smoleńsku”

– Panie dyrektorze, wyszła mgła i w tej chwili i w tych warunkach, które są obecnie nie damy rady usiąść. Spróbujemy podejść. Zrobimy jedno zejście, ale prawdopodobnie nic z tego nie będzie. Tak, że proszę już myśleć nad decyzją co będziemy robili

Po czterech muinutach o godz. 8:30 otrzymuje odpowiedź:

– Na razie nie ma decyzji prezydenta co dalej.

Widzialność jest 5 razy mniejsza niż wymagana przepisami.

Fot. Zrzut z ekranu youtube / Platforma Obywatelska

4. Samolot zbyt późno rozpoczyna zniżanie do lądowania, pomimo, że kontroler podaje właściwy punkt jego rozpoczęcia. Samolot jest za wysoko nad ścieżką co powoduje, że w odległości 6km od lotniska przelatuje nad dalszą radiolatarnią o 120 m za wysoko. Zgodnie z procedurą załoga powinna podjąć decyzję o odejściu na drugi krąg.

Fot. Zrzut z ekranu youtube / Platforma Obywatelska

5. W odległości 5300m od lotniska urządzenie TAWS (ostrzegające przez zderzeniem z ziemią) wydaje komendę: „TERRAIND AHEAD” – samolot obniża się pod zbyt ostrym kątem. Jednak nadal kontynuuje lądowanie.

Procedury w tym przypadku są jednoznaczne: samolot powinien zacząć lecieć poziomo, po czym odejść na drugi krąg.

Fot. Zrzut z ekranu youtube / Platforma Obywatelska

6. O godz. 8:40, w kokpicie słychać głos osoby nie będącej członkiem załogi:
– Zmieścisz się, śmiało

3050m przed lotniskiem urządzenie TAWS ostrzega po raz drugi: „TERRAIN AHEAD” i w następnych sekundach lotu jeszcze kilkukrotnie. Samolot powinien natychmiast odejść na drugi krąg.

Fot. Zrzut z ekranu youtube / Platforma Obywatelska

7. Samolot znajduje się na wysokości 100 m względem poziomu lotniska. Przy braku widoczności lotniska. Samolot nie miał prawa zejść nawet o metr niżej.

Urządzenie TAWS wydaje komendę PULL UP – to był ostatni moment, którym należało rozpocząć procedurę odejścia na drugi krąg by uniknąć katastrofy.

„10 kwietnia 2010 roku samolot TU-154 mógł 7-krotnie uniknąć katastrofy. Jednak łamiąc wszelkie procedury kontynuował tragiczny lot. Dlaczego?” – pytają autorzy filmu.

 

(df) thefad.pl

Exit mobile version