Zdecydowana większość sklepów internetowych korzysta z gotowego oprogramowania. Sprzedawcy dobrze wiedzą, jak ważna jest budowa witryny, dlatego wolą opierać się na profesjonalnych aplikacjach dla programistów. Jakie system wybrać? Poznaj 4 najpopularniejsze platformy e-commerce.
Platforma e-commerce – najlepsze rozwiązanie
Tylko nieliczne sklepy w Polsce bazują na indywidualnie zaprojektowanych systemach. Własne oprogramowanie wymaga dużych nakładów środków i pracy, sztabu wykwalifikowanych informatyków i specjalistów od marketingu, regularnego aktualizowania platformy... Na to rozwiązanie mogą sobie pozwolić tylko największe sieci handlowe. Średnie i małe sklepy sięgają po gotowe systemy i nie gorzej na tym wychodzą.
Wygląd, funkcjonalność, treść – wszystkie te czynniki mają istotny wpływ na internetowy biznes. Sprzedawcy dobrze o tym wiedzą, dlatego szukają platformy, która będzie jak najlepiej odpowiadać na potrzeby sklepu.
Magento
Co dziesiąty sklep na świecie jest oparty na tym popularnym oprogramowaniu. Magento, wyraźnie odznacza się na tle innych platform pod względem funkcjonalności. Posiada rozbudowany system analiz i raportowania, wersję mobilną, różne systemy płatności. Oferuje także możliwość prowadzenia kilku sklepów przy pomocy jednego panelu administracyjnego.
Przejrzysty kod PHP oraz duża liczba dostępnych wtyczek pozwala zbudować bardzo zaawansowany serwis dostosowany do indywidualnych potrzeb sprzedawcy. Korzystając z Magento, można też łatwo zoptymalizować stronę pod kątem SEO.
Prestashop
Prestashop wyróżnia się wygodnym, intuicyjnym panelem administracyjnym, dzięki czemu jest łatwym w obsłudze, a zarazem bardzo efektywnym systemem. Platforma opiera się na bibliotece szablonów Smarty, które umożliwiają modyfikację grafiki dla własnych potrzeb. Korzystanie z Prestashop jest nieco prostsze niż w przypadku Magento, nie ma jednak aż tak wielu różnych funkcji. Mimo to, darmowe lub płatne wtyczki umożliwiają rozbudowanie systemu, a programistów znających Prestashop wciąż przybywa, dlatego stworzenie zaawansowanej strony przy pomocy tego narzędzia nie powinno stanowić problemu.
Quick.Cart
Autorami oprogramowania Quick.Cart są Polacy, dlatego wybierając to narzędzie, możemy liczyć na kompleksowe wsparcie techniczne w języku polskim. Szybka instalacja i prosty skrypt dodatkowo ułatwiają budowanie i prowadzenie strony internetowej. Pod względem prędkości Quick.Cart przewyższa inne, bardziej zaawansowane platformy. Zajmuje niewiele miejsca i nie ma dużych wymagań serwerowych. Z drugiej jednak strony nie jest to tak wielofunkcyjne narzędzie, jak Magento czy PrestaShop. Aplikacja Quick.Cart świetnie nadaje się dla sklepów, które nie mają dużej oferty produktów.
Open Cart
Open Cart to narzędzie, które łączy w sobie wydajność i prostotę, zaspokaja podstawowe potrzeby właściciela sklepu, a także oferuje dużą liczbę dostępnych wtyczek do zainstalowania. Architektura skryptu opiera się na MVC – znanym modelu programowania. Korzystanie z tej platformy nie wymaga dużego doświadczenia. Stosunkowo łatwa obsługa i przejrzysty panel administracyjny sprawiają, że Open Cart to dobra alternatywa dla początkujących sprzedawców i niewielkich sklepów. Przyjazny skrypt platformy bez trudu opanuje każdy programista.
Podsumowanie
Wybór platformy e-commerce zależy od indywidualnych potrzeb sklepu, doświadczenia programistów, a także budżetu, jaki chcemy przeznaczyć na oprogramowanie. Biorąc pod uwagę aspekt techniczny, najbardziej funkcjonalnymi narzędziami są Magento oraz PrestaShop i mogą z nich korzystać największe sklepy. Dla sprzedawców dopiero otwierających biznes internetowy wystarczą prostsze platformy – Quick.Cart lub Open Cart.
Artykuł przygotowano we współpracy z smartbees