Szukaj w serwisie

×
12 maja 2018

Kilka słów o historii marki BMW

BMW to niemiecki koncern motoryzacyjny. Koncern produkuje motocykle, skutery i samochody osobowe. Pojazdy z logo BMW od lat cieszą się popularnością na całym świecie. Warto przyjrzeć się kilku faktom z historii koncernu.

Od tego się zaczęło

Historia koncernu BMW na początku nie miała nic wspólnego z samochodami. Nie jest to jednak sytuacja wyjątkowa, wiele koncernów motoryzacyjnych na początku działało w zupełnie innych branżach.

Rozmawiając o historii koncernu BMW trudno nie wspomnieć o Gustavie Otto i Karlu Rapp.

Gustaw Otto – pionier niemieckiego lotnictwa – w 1911 roku zakłada Fabrykę Maszyn Latających noszącą jego imię i nazwisko. Przy fabryce otwiera również szkółkę lotniczą.

Swoją fabrykę Gustav Otto buduje w jednej z dzielnic Monachium, na terenie Milbertshofen. Bawarska fabryka koncernu oraz jego centrala wciąż ma siedzibę w tej dzielnicy.

Karl Rapp to właściciel Zakładów Silnikowych Rapp sp. z o. o. Zakłady Silnikowe Rappa specjalizowały się w produkcji silników lotniczych. W 1916 roku G. Otto i K. Rapp łączą swoje przedsiębiorstwa i tworzą Bawarską Fabrykę Samolotów. Jej nazwa zostaje zmieniona w roku 1917. Nazwano ją Bayerische Motoren Werke czyli po prostu BMW.

Na pierwsze auto trzeba było jeszcze poczekać

Na pierwszy samochód BMW czekano 11 lat. Pierwsze auto opuściło fabrykę w Eisenach dopiero w roku 1928. To zabytkowy dzisiaj model Dixi 3/15.

Pierwszy samochód marki BMW został zbudowany na licencji zakupionej od Brytyjczyków. Został wyposażony w czterocylindrowy silnik o pojemności 743 centymetry sześcienne. Auto miało moc 15 KM. Jak na owe czasy rozwijało oszałamiającą prędkość: mogło osiągnąć maksymalną prędkość 80 km/h.

W 1933 roku został zaprezentowany model 303. Był to samochód od początku do końca stworzony przez projektantów i inżynierów pracujących dla BMW.

Okres II wojny światowej

Tuż po wybuchu II wojny światowej przejmuje trzy fabryki. Jedna z nich należała do Brandenburggische Motorenwerke; jej siedziba znajdowała się w Berlinie-Spandau. Pozostałe to Basdorf i Zuhsldorf. Okres wojenny to przede wszystkim produkcja motocykli na potrzeby Wermachtu i silników lotniczych dla Luftwaffe. W 1941 roku BMW w swoich zakładach po raz pierwszy zatrudnia robotników przymusowych i więźniów.

Na skutek działań wojennych, fabryka w Monachium została zniszczona, a po podpisaniu kapitulacji Niemiec, fabryka w Eisenach znalazła się w rękach Rosjan.

Po wojnie

Pierwszy powojenny model wyprodukowany przez niemiecki koncern to BMW 501. Opuścił on taśmy produkcyjne w roku 1951.

Cztery lata później z taśm schodzi pierwszy Wartburg.

W latach 90. BMW przejmuje Rover Group. W rękach niemieckiego koncernu trafiły: MG, Rover, Land Rover, MINI. BMW przejęło również Rolls-Royce. Obecnie BMW posiada już tylko MINI.

Oferta koncernu BMW została poszerzona o samochody z silnikiem elektrycznym. Model i3 zaprezentowany został w roku 2013. Rok później do oferty trafił model z napędem hybrydowym. To BMW i8. Do aut chętnie kupowanych należą między innymi SUV-y.

Artykuł został przygotowany przez BMW TEAM, salon BMW z Długołęki koło Wrocławia



Polub nas na Facebooku, obserwuj na Twitterze


Czytaj więcej o:



 
 

Exit mobile version

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji jest dostępnych na stronie Wszystko o ciasteczkach.

Akceptuję