Szukaj w serwisie

×
2 stycznia 2018

Te nawyki żywieniowe, poprawią nastrój, koncentrację i sprawność umysłu

Odpowiednia dieta to nie tylko zdrowe ciało, płaski brzuch i ładnie zarysowane męśnie. Dzięki odpowiedniej diecie możemy szybciej przyswajać wiedzę, sprawniej myśleć, z łatwością rozwiązywać problemy, poprawić pamięć i koncentrację, a także nastrój.
brainfood_0

Dieta wspomagająca mózg przynosi korzyści osobom w każdym wieku: uczniowie i studenci mogą poprawić wyniki w nauce, dorośli przyspieszyć procesy myślowe i poprawić pamięć, a osoby starsze skutecznie zapobiegać demencji i chorobom degeneracyjnym mózgu.

Wspaniałe witaminy

Badania naukowe dowiodły, że odpowiedni poziom witamin ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania naszego mózgu. Witaminy B12  i C wpływają na pamięć i rozumowanie (Goodwin, 1983). Pamięć, funkcje kognitywne i nastrój poprawiają również witaminy: B1, B3, E. Nawet niewielkie niedobory kwasu foliowego (B9) mogą być przyczyną chronicznego zmęczenia, depresji i zaburzeń psychiatrycznych. Dobre źródła witamin z grupy B to: wątróbka, żółtka, warzywa i owce, drożdże i orzechy.

Jean Carper, autorka książki "Nasz wspaniały mózg", zaleca oprócz urozmaiconej diety stosowanie gotowych kompletnych zestawów witamin, ponieważ nawet niewielkie niedobory, które mogą być niezauważone przez lekarzy, odbijają się negatywnie na pracy naszego mózgu. "Dieta zapobiegająca fizycznym objawom niedożywienia niekoniecznie wystarcza do zapewnienia prawidłowej pracy mózgu" - potwierdza Steven J. Schoenthaler z Uniwersytetu Kalifornia.

 Zażywanie witamin i soli mineralnych, bez względu na wiek, może usprawnić pracę mózgu, spowolnić procesy jego starzenia, poprawić pamięć, a nawet... podwyższyć iloraz inteligencji.
Wyższe IQ dzięki witaminom

Badania przeprowadzone przez dr Bentona jeszcze w latach 80. wykazały, że podawanie dzieciom zestawów witamin może podnieść iloraz inteligencji niewerbalnej nawet o 9 punktów.

W testach na inteligencję werbalną wyniki pozostały na tym samym poziomie (nic dziwnego - przyjmowanie witamin nie może mieć bezpośredniego wpływu np. na zasób słów). Wnioski są jednoznaczne, przyjmowanie witamin poprawiło możliwości intelektualne dzieci.

Cudowna ryba

Dr Michael Crawford z Instytutu Chemii Mózgu i Żywienia  w Londynie twierdzi, że to zawarte w rybim oleju kwasy omega-3 są odpowiedzialne za sukces ewolucyjny człowieka i stworzenie całej naszej cywilizacji. To w momencie, kiedy nasi przodkowie opuścili sawannę afrykańską i zaczęli osiedlać się na brzegach mórz i jezior,  mózg ludzki zaczął gwałtownie zwiększać swoją objętość. Obecnie naukowcy niepokoją się faktem, że spożycie tych tłuszczów systematyczne spada. Niedobory kwasów omega-3 powodują: depresję, niski iloraz inteligencji, osłabienie pamięci, niezdolność do uczenia się, zaburzenia koncentracji, otępienie starcze, choroby degeneracyjne mózgu, zaburzenia widzenia, zachowania agresywne i samobójcze (Jean Carper).

 Według naukowców kwasy tłuszczowe zawarte w oleju rybnym wpływają na działanie mózgu na kilka sposobów: neutralizują szkodliwe wolne rodniki, obniżają intensywność reakcji odpornościowych, zmieniają działanie neuroprzekaźników i strukturę samych komórek nerwowych.

Zawarte w oleju rybnym kwasy DHA wpływają na elastyczność błony komórkowej komórek nerwowych, tym samym ułatwiają przekazywanie bodźców. Olej rybny pomaga w regulacji poziomu serotoniny, neuroprzekaźnika odpowiedzialnego między innymi za dobry nastrój (Levine, 1997).

Ryby będące najlepszym źródłem korzystnych kwasów to: makrela, sardynka, łosoś, tuńczyk, dorsz, śledź, sardela. Należy je spożywać minimum dwa razy w tygodniu, można też uzupełniać dietę odpowiednimi suplementami.

Przed egzaminem

Dr Barbara Levine z Conell Medical Center zaleca zażywanie preparatów z DHA przed egzaminami.

Przyjmowanie oleju rybnego poprawia zdolność koncentracji i szybkość procesów myślowych, również u osób dobrze odżywionych czyli takich, u których nie stwierdzono żadnych niedoborów. (Lorente 2010). W dodatku opóźnia procesy starzenia się mózgu (Kalmijn, Kromhoout) i chroni
mózg przed uszkodzeniem (Salem, Hibbeln). Olej rybny jest też skuteczny w walce z depresją, skutkami stresu i agresywnym zachowaniem (Hibbeln, 1998).

Inne badania również wskazują, jak potężne jest oddziaływanie oleju rybnego na nasze mózgi: redukcja zachowań samobójczych (Tanskanen, 2001), ograniczenie symptomów schizofrenii (Richardson 2000), psychozy maniakalno-depresyjnej (Stoll, Andrew L., 1999), demencji (Conquer 2000). Ubiegłoroczne badania  Lori Daiello potwierdziły, że przyjmowanie oleju rybnego powoduje wzrost objętości mózgu w obszarach kluczowych dla myślenia i pamięci.

Cukier - pokarm i trucizna

Nasz mózg potrzebuje cukru do prawidłowego funkcjonowania - jedynym źródłem energii dla niego jest glukoza, która powinna być dostarczana do komórek mózgowych nieustannie. Z drugiej strony zbyt wysoki poziom cukru prowadzi do trwałego uszkodzenia komórek nerwowych. Dlatego najlepiej jest wybierać pokarmy, które zawierają wolno rozkładające się węglowodany (o niskim indeksie glikemicznym), nie powodujące nagłych skoków cukru we krwi.

Przeciwutleniacze odmładzają mózg

Pokarmy zawierające przeciwutleniacze mogą redukować straty w pamięci i przywracać zdolność uczenia się. Według ostatnich badań przeświadczenie, że komórki nerwowe nie mogą się regenerować jest mitem. Mogą i sprzyja temu odpowiednia dieta. Szczególnie korzystne działanie mają czarne jagody, truskawki i szpinak. Doskonałym źródłem przeciwutleniaczy jest również czarna herbata, która wpływa też na korzystnie na stan naczyń krwionośnych i zapobiega udarom mózgu.

Twój mózg to lubi

 Inne produkty, które warto spożywać by utrzymać mózg w dobrej kondycji to: oliwa z oliwek, olej lniany, ocet winny, owoce i warzywa (marchewka, pomidory, suszone śliwki, jeżyny, czosnek, kapusta włoska, żurawina), rodzynki, orzechy.

Woda ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania całego organizmu, w tym również mózgu. Badania pokazały, że nawet wypicie jednej szklanki wody przed egzaminem korzystnie wpływa na wyniki. Ale warto dbać o odpowiednie nawodnienie nie tylko tuż przed egzaminem. Najlepiej wypijać 6-8 szklanek czystej, niegazowanej wody dziennie.

Czego unikać?

Aby utrzymać mózg w dobrej kondycji najlepiej ograniczyć spożycie: tłuszczów zwierzęcych, sztucznie utwardzanych tłuszczów roślinnych (margaryna), nadmiaru oleju słonecznikowego i kukurydzianego, oraz nadmiaru cukru i alkoholu.



Polub nas na Facebooku, obserwuj na Twitterze


Czytaj więcej o:




Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji jest dostępnych na stronie Wszystko o ciasteczkach.

Akceptuję