Szukaj w serwisie

×
5 września 2017

Rodzaje i właściwości zdrowotne olejów

Na sklepowych półkach coraz częściej możemy znaleźć różnego rodzaju, nawet te wydawałoby się najbardziej egzotyczne oleje. Często nie bardzo wiemy do czego je wykorzystać i jakie posiadają oprócz walorów smakowych właściwości. Zadajemy sobie pytanie, jakie oleje są najlepsze i najzdrowsze.

olive-oil-968657_1920

Najcenniejsze, gdyż niepozbawione cennych składników, są oleje tłoczone na zimno.  Są one otrzymywane za pomocą mechanicznego wyciskania roślin oleistych.  Najpopularniejsze z nich to olej z oliwek i rzepaku oraz soi, ale są także oleje z orzechów, konopi, a nawet pestek śliwek. To oleje o wysokiej jakości oraz posiadające dużą warość , jednak mało odporne na przechowywanie. znamy Oleje dostarczają nie tylko niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, ale również witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Ponadto zawierają przeciwutleniacze zapobiegające procesom starzenia.

Olej z orzechów laskowych

Otrzymywany jest przez tłoczenie na zimno. Charakteryzuje się delikatnym, orzechowym smakiem i żółtozłotym kolorem. Może być stosowany jako dodatek do ciast, lodów, deserów lub jako składnik dressingu. Spożywany systematycznie obniża ciśnienie krwi i stężenie złego cholesterolu LDL. Doskonale nawilża skórę.

Olej z orzeszków ziemnych (arachidowy)

Tłoczony na zimno ma żółty kolor i intensywny posmak orzechów, natomiast rafinowany jest pozbawiony zarówno smaku, jak i aromatu. Olej arachidowy powinien być spożywany na zimno jako dodatek do surówek czy dressingów. Sprzyja odchudzaniu, gdyż zapewnia poczucie sytości przez dłuższy czas. Dzięki zawartości resweratrolu ma działanie przeciwnowotworowe, a obecny w nim magnez wspomaga układ nerwowy. Olej z orzechów arachidowych ma również korzystny wpływ na skórę.

Olej z orzechów włoskich

Jeden z cenniejszych olejów. Tłoczony na zimno ma intensywny orzechowy smak z nutą karmelu i żółtawy, czasem zielonkawy kolor. Należy go jadać na zimno jako dodatek do sałatek z orzechami lub do ryb, białego mięsa i warzyw. Szczególnie bogaty w kwasy omega-3 i 6 (1 łyżka pokrywa połowę dziennego zapotrzebowania), witaminę E, obniża ciśnienie tętnicze, poziom złego cholesterolu. Polecany uczącym się, korzystnie wpływa na pamięć. Dzięki zawartości witaminy E pomaga w walce z trądzikiem i chorobami skóry. Zawarty w nim kwas elagowy działa antynowotworowo.

Olej sosnowy

Ma słodkawy smak i nie natrętny, delikatny sosnowy aromat. Nadaje się jako baza do pesto, dodatek do sosów na bazie wina, zup i grillowanych ryb. Tłoczony na zimno jest bogaty w magnez (uspokaja i wspomaga działanie układu nerwowego) i cynk (korzystnie wpływa na skórę  i układ rozrodczy).

Olej cedrowy

Uzyskiwany przez tłoczenie na zimno nasion cedrów syberyjskich. O delikatnym smaku, nadaje się do picia na surowo. Łagodzi objawy niestrawności, nieżytu żołądka, choroby wrzodowej, nadkwasoty i zgagi. Działa osłonowo na narządy wewnętrzne, dostarcza składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania kości i stawów. Polecany dla sportowców (podnosi sprawność fizyczną). Dostarcza witamin z grupy B.

Olej z awokado

Tłoczony na zimno, ma ciemnozieloną barwę i smak zbliżony do oliwy. Bardzo popularny w kuchni śródziemnomorskiej, stosowany jest jako dodatek do sosów, sałatek, pieczenia  i gotowania. Jest nie tylko źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych i skwalenu, ale też lecytyny. Związek ten jest budulcem komórek mózgu, pełni funkcje ochronne żołądka i wątroby oraz usprawnia krążenie krwi. Zawarta w lecytynie cholina wspoma- ga proces koncentracji i zapamiętywania, dlatego poleca się ten olej dla uczących się.

Olej sezamowy

Otrzymywany przez tłoczenie na zimno, ma charakterystyczny ciemnobrązowy kolor i mocny aromat. Bardzo popularny w kuchni azjatyckiej (do gotowania, sosów, sałatek, dipów, deserów). Wykazuje działanie rozgrzewające i oczyszczające. Ostatnie badania pokazują, że obniża również ciśnienie krwi, a nawet pozwala zmniejszyć dawkę stosowanych leków (jest to prawdopodobnie działanie sezaminy). Korzystnie wpływa na stan kości i kondycję stawów – stosowany jest w profilaktyce osteoporozy.

Olej ryżowy

Ma delikatny, słodkawy posmak migdałów. Idealny do dressingów, sałatek, smażenia i pieczenia. Niezwykle popularny w Azji, gdyż jego łagodny smak nie przenika do potraw. Bardzo bogaty w witaminę E, naturalny przeciwutleniacz gamma-oryzanol (działa silnie przeciwzmarszczkowo, chroni przed promieniami UV, poprawia mikrocyrkulację w naczyniach krwionośnych), a także w skwalen, który chroni serce, ma działanie antynowotworowe oraz przeciwgrzybiczne.

Olej kukurydziany

Tłoczony na zimno jest pomarańczowy lub czerwonawy, rafinowany – jasno- lub ciemnożółty. Ze względu na dużą zawartość kwasów wielonienasyconych nie nadaje się do smażenia. Może być użyty do produkcji majonezu, jako dodatek do sałatek, surówek lub do gotowania. Zawiera duże ilości witaminy E, która hamuje proces starzenia. Olej z zarodków kukurydzy stosowany jest do walki z przerostem gruczołu krokowego, z uwagi na bardzo dużą zawartość fitosteroli.

Olej żurawinowy

Olej otrzymywany jest w wyniku tłoczenia na zimno żurawin wielkoowocowych. Ma specyficzny, owocowy aromat, najlepszy na surowo. Zawiera ok. 65 proc. niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, ponadto dużą ilość witaminy E, fitosterole. Obfituje w składniki mineralne: magnez, wapń, cynk, potas, mangan, selen, a także fosfolipidy. Chroni serce, ma działanie immunostymulujące i przeciwalergiczne. Posiada silne właściwości regeneracyjne, działa przeciwstarzeniowo.

Olej konopny

Otrzymywany jest z tłoczonych na zimno nasion konopi siewnych. Ma zielonobrązową barwę  i lekko gorzki, korzenny smak i zapach. Doskonały jako dodatek do ziemniaków, kasz i surówek. Jest bardzo bogaty w witaminę K, która wykazuje właściwości przeciwkrwotoczne, odpowiada za prawidłową krzepliwość krwi. Działa przeciwgrzybicznie, antybakteryjnie, przeciwzapalnie, przeciwbólowo. Bierze również udział w formowaniu tkanki kostnej.

Olej z pestek winogron

Żółtozielony lub zielonkawy olej doskonały jako dodatek do sosów, dressingów i sałatek. Jest jednym z bogatszych źródeł kwasu linolowego i witaminy E. Obniża poziom złego cholesterolu LDL, natomiast podnosi – dobrego HDL, działa antyoksydacyjnie.

Olej z pestek śliwki węgierki

Ciemnożółty olej o zapachu migdałowo-marcepanowym otrzymywany z pestek śliwki węgierki. Bardzo popularny w kuchni francuskiej i włoskiej jako dodatek do deserów, sałatek, sosów i potraw rybnych. Jest bogaty w nienasycone kwasy tłuszczowe, zwłaszcza omega-6 i omega-9, oraz  w witaminę E.



Polub nas na Facebooku, obserwuj na Twitterze


Czytaj więcej o:




Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji jest dostępnych na stronie Wszystko o ciasteczkach.

Akceptuję