Szukaj w serwisie

×
29 sierpnia 2017

Miej serce dla swojego serca i żył, czyli jak skutecznie dbać o układ krążenia!

To dzięki niemu żyjemy, a odchodzimy, kiedy się zatrzyma. Układ krążenia, bo o nim tutaj mowa, to podstawowy system życiowy, który rozprowadza po naszym ciele tlen, odżywcze substancje i hormony oraz usuwa dwutlenek węgla, a także zbędne produkty przemiany materii.

Miej serce dla swojego serca i żył, czyli jak skutecznie dbać o układ krążenia!

Zbudowany jest z serca pompującego życiodajną krew do tętnic, naczyń włosowatych i żył. Dlatego też nazywany jest układem krwionośnym lub układem sercowo – naczyniowym. Co ważne wszystkie funkcje życiowe naszego organizmu opierają się właśnie na nim i jeśli stan krwiobiegu jest zły, to nasz organizm zaczyna poważnie chorować.

A statystyki są zatrważające. W Polsce z powodu chorób układu krążenia umiera rocznie około 177 tysięcy ludzi, co stanowi aż 45 procent wszystkich zgonów. Najczęściej spowodowane są one niedokrwienną chorobą serca, czyli chorobą wieńcową, która w efekcie powoduje niedotlenienie mięśnia sercowego i jego martwicę.

Jakby tego było mało, to co trzeci dorosły Polak cierpi na nadciśnienie tętnicze, a to nie wszystkie choroby układu krwionośnego. Jakie są pozostałe? Zobacz czym jest nadciśnienie tętnicze oraz jak interpretować wyniki badań dot. ciśnienia.

Choroby układu krążenia

Obok nadciśnienia i choroby wieńcowej, do najczęściej występujących chorób układu krążenia należą m. in.:

  • miażdżyca
  • żylaki
  • arytmia
  • niewydolność serca
  • udar mózgu
  • choroby reumatyczne serca
  • zawał serca

Przyczynami występowania schorzeń układu krążenie są zazwyczaj siedzący tryb życia i brak aktywności ruchowej, źle zbilansowana dieta, nadwaga i otyłość, a także stres, palenie tytoniu i podwyższony cholesterol. Warto mieć na uwadze fakt, że choroby sercowo-naczyniowe częściej dotykają mężczyzn niż kobiety.

Doświadczenie pokazuje również, że istnieje rodzinne obciążenie chorobami serca. Także, jeśli w naszej najbliższej rodzinie występowały jakiekolwiek problemy z układem krążenia, powinniśmy przywiązywać ogromną uwagę do odpowiedniej profilaktyki.

Profilaktyka

Podstawą profilaktyki w przypadku układu krwionośnego jest aktywność fizyczna oraz odpowiednio zbilansowana dieta. Ruszając się, pobudzamy nasze serce do działania, a dzięki temu może ono pompować więcej krwi do naszych żył. W ten sposób organizm jest odpowiednio odżywiony i dotleniony. Dlatego warto, a nawet trzeba, chociaż raz dziennie zażyć ruchu na świeżym powietrzu.

W przypadku diety koniecznie należy zrezygnować z wysoko przetworzonej żywności i zadbać o taki jadłospis, który umożliwi nam zachowanie odpowiedniego poziomu cholesterolu. Dieta taka powinna składać się głównie z ryb, warzyw i owoców.

A co z żyłami?

Żyły są niezwykle istotną częścią układu krwionośnego, a ich stan odpowiada za prawidłowy obieg krwi. Niestety bardzo źle znoszą one wszelkiego rodzaju problemy z prawidłową pracą serca. Najczęściej widoczne jest to w dolnych partiach naszych ciał, gdzie zazwyczaj tworzą się tzw. żylaki lub pajączki, które są efektem złej kondycji naszego układu sercowo-naczyniowego.

Żylaki powstają wskutek zbyt dużego ciśnienia wywieranego na ścianki naczyniowe żył. Przez to tracą one swoją elastyczność i w efekcie powstają znane wszystkim wybrzuszenia.

W przeciwdziałaniu powstawaniu żylaków, obok umiarkowanej aktywności fizycznej, doskonale sprawdzają się preparaty poprawiające mikrokrążenie i wspomagające funkcjonowanie naczyń krwionośnych. Jednym z takich środków jest np. Detramax, który aktywnie wspiera pracę krwiobiegu i pomaga zmniejszyć uczucie ciężkości nóg.

 



Polub nas na Facebooku, obserwuj na Twitterze


Czytaj więcej o:




Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji jest dostępnych na stronie Wszystko o ciasteczkach.

Akceptuję