Szukaj w serwisie

×
15 stycznia 2018

Dziś Blue Monday, najbardziej depresyjny dzień w roku

Blue Monday to określenie najbardziej depresyjnego dnia w roku, wprowadzone zostało przez brytyjskiego psychologa, pracownika Cardiff University Cliffa Arnalla.

Pseudonaukowy termin Blue Monday Arnall wprowadził w 2004 roku. Naukowiec wyznaczał datę najgorszego dnia roku za pomocą wzoru matematycznego uwzględniającego:

  • czynniki meteorologiczne (krótki dzień, niskie nasłonecznienie),
  • psychologiczne (świadomość niedotrzymania postanowień noworocznych) i
  • ekonomiczne (czas, który upłynął od Bożego Narodzenia powoduje, że kończą się terminy płatności kredytów związanych z zakupami świątecznymi).

W tym roku taki dzień przypada 15 stycznia.

Pseudonaukowa teoria

Termin Blue Monday uznawany jest za pseudonaukę. Jak odkrył Ben Goldacre, prowadzący w „The Guardian” rubrykę Bad Science, skupiającą się na opisywaniu i demaskowaniu pseudonaukowych odkryć i oszustw - przed prasową publikacją artykułu Arnalla, w którym ogłosił swoje rzekome odkrycie, agencja reklamowa Porter Novelli skontaktowała się z wieloma innymi wykładowcami uniwersyteckimi, oferując im wynagrodzenie w zamian za umieszczenie ich nazwisk w artykule dotyczącym Blue Monday.

The Guardian opublikował także oświadczenie Cardiff University, w którym uczelnia neguje związek Cliffa Arnalla z jakimkolwiek projektem naukowym i podkreśla, że Cliff Arnall jest byłym korepetytorem, który zakończył współpracę z uniwersytetem w lutym, a więc 10 miesięcy przed publikacją artykułu.

Dean Burnett, neurobiolog pracujący na wydziale psychologii Cardiff University, opisał algorytm określający Blue Monday, jako „farsę” zawierającą „bezsensowne pomiary”.

Blue Monday a marketing

Termin Blue Monday wykorzystała jako pierwsza w 2005 roku firma turystyczna Sky Travel. Przypuszcza się, że to właśnie na jej zlecenie firma PR stworzyła określenie „najbardziej depresyjny dzień w roku”.

Blue Monday miał być podobno pomysłem na rozruszanie martwego sezonu w turystyce. Wynika z tego, że do teorii Blue Monday warto podchodzić z przymrużeniem oka.

 

(df) thefad.pl



Polub nas na Facebooku, obserwuj na Twitterze


Czytaj więcej o:




Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji jest dostępnych na stronie Wszystko o ciasteczkach.

Akceptuję